Rostoucí ceny energií, podpora udržitelné mobility a technologický pokrok činí kombinaci domácí fotovoltaické elektrárny (FVE) a elektromobilu stále atraktivnější volbou pro spotřebitele.

Pro majitele fotovoltaiky dávají největší smysl elektrovozy s velkou kapacitou baterie, protože ty nejen zajistí velmi nízké, v některých obdobích roku dokonce nulové náklady na provoz vozu, ale dokážou i velmi efektivně řešit ožehavou otázku, jak v létě naložit s přetoky solární energie. Z tohoto pohledu jsou ideální volbou například nová SUV značky Peugeot, modely E– 3008 a E-5008.

Peugeot 2025 5

Úspory díky vlastní elektřině

Podle Petra Nestrojila, obchodního ředitele společnosti BLUENET NTS, a.s., mnoho majitelů FVE současně zvažuje elektromobilitu, protože „spojení FVE a elektromobilu dává ekonomický smysl. Díky vlastní výrobě elektřiny lze snížit náklady na nabíjení a zvýšit návratnost investice do FVE.
Elektromobil lze v ideálním případě nabíjet v době největšího solárního výkonu, což znamená minimální závislost na síti a nižší účty za elektřinu. S průměrnou roční výrobou 5 MWh z fotovoltaiky lze bez problému pokrýt roční spotřebu elektromobilu pro běžného uživatele, který najede kolem 15 000 km ročně. Díky tomu může domácnost nejen šetřit peníze, ale zároveň minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a stát se méně závislou na energetickém trhu.

Peugeot 2025 3

Peugeot E-3008 a E-5008 Long Range: Ideální volba pro fotovoltaiku

Nové modely Peugeot E-3008 a E-5008 Long Range jsou díky svým parametrům skvělými kandidáty pro propojení s domácí fotovoltaikou:

  • Dlouhý dojezd: E-3008 až 700 km, E-5008 až 664 km. Díky tomu lze efektivně využívat solární nabíjení a omezit časté dobíjení z veřejných stanic.
  • Rychlé nabíjení: Podpora 160 kW DC nabíjení, kde lze během 10 minut získat dojezd 150 km. To znamená, že i při omezené výrobě ze solárních panelů lze auto efektivně dobíjet.
  • Velkokapacitní baterie: 96,9 kWh, což je téměř desetkrát více než běžná domácí baterie (většina domácích úložišť má kapacitu mezi 5–10 kWh). To znamená, že elektromobil může sloužit jako obrovské mobilní úložiště pro přebytečnou solární energii.

Peugeot 2025 4

Řešení letních přebytků

V letních měsících fotovoltaické elektrárny často produkují více energie, než domácnost dokáže okamžitě spotřebovat. Standardní domácí bateriové úložiště s kapacitou kolem 5–10 kWh se může rychle naplnit a vznikají tak neefektivní přetoky.
Naproti tomu elektromobil s kapacitou téměř 100 kWh umožňuje absorbovat mnohem větší množství energie. To znamená, že během slunečných dnů může být baterie elektromobilu nabíjena solární energií, aniž by docházelo k jejím ztrátám.
Večer, kdy se výroba zastaví, lze pak nabitou baterii využít k jízdě nebo v budoucnu (s příchodem technologie V2H – Vehicle-to-Home) i k napájení domácnosti. Díky tomu se výrazně zvyšuje efektivita využití solární energie, což může zkrátit návratnost investice do FVE i elektromobilu.

Peugeot 2025 2

Fotovoltaika jako investice pro budoucnost

Podle odborníků z odvětví je v Česku zájem o FVE stále vysoký, především kvůli snaze minimalizovat náklady na elektřinu a využít státní dotace. Do pořízení FVE investují nejen majitelé rodinných domů, ale bytové domy, jak potvrzuje Petr Nestrojil: „U bytových domů jsou hlavními klienty společenství vlastníků jednotek a bytová družstva, která chtějí snížit provozní náklady a zvýšit energetickou nezávislost. Investici do FVE často podporují aktivní členové výborů společenství, kteří sledují moderní trendy v úsporách energií. Významným faktorem je také možnost čerpat dotace, které zkracují návratnost investice.

Aktuální číslo v prodeji

A-Z ELEKTRO březen/duben 2025

Vážení čtenáři, veletržní číslo se věnuje technickým a technologickým inovacím, které budou představeny na veletrhu...