Představujeme inteligentní kabely a energetické řetězy pro vlaky, tramvaje a vysokorychlostní příměstskou železniční dopravu.

Rostoucí digitalizace v technologiích železniční dopravy nabízí obrovský potenciál pro větší spolehlivost a přesnější provoz vlaků. Společnost igus, kterou v Česku zastupuje firma HENNLICH, představila takzvané chytré plasty v podobě inteligentních kabelů a energetických řetězů, které mohou díky prediktivní údržbě přispět k přesnějšímu provozu vlaků, tramvají a příměstské železniční dopravy.

Na přesnosti železniční dopravy denně závisí tisíce a desítky tisíc cestujících. Pokud dojde k poruše vlaku, jsou důsledkem většinou rozzlobení zákazníci a především ekonomické ztráty. "To se ale může změnit díky digitalizaci," říká Jan Švarc, manažer pro energetické řetězy ve firmě HENNLICH. Igus jako příspěvek k digitální transformaci tohoto průmyslového odvětví, vyvíjí inteligentní kabely a energetické řetězy, jejichž stav lze monitorovat v reálném čase a předpovědět tak jejich zbývající životnost.

mene poruch

Monitoring vlaků v reálném čase

Vlaky, tramvaje a příměstská železniční doprava jsou vystaveny neustálé zátěži. Například dveře, které se otevírají a zavírají několiksetkrát denně. „Běžně se stává, že bezpečnostní prvek na okraji dveří, který zabraňuje zranění cestujících při zavírání, se poškodí. Dané dveře jsou okamžitě vyřazeny z provozu, čímž se prodlouží čas nutný pro nástup a výstup a vlak nabírá stále větší zpoždění,“ vysvětluje Jan Švarc.

Řešením pro přepravní společnosti je vybavení dveří vlaků CF.Q modulem z řady isense. Tento modul monitoruje stav kabelů a odesílá data do kontrolního centra provozní společnosti přes mobilní komunikační modul igus (icom). V řídícím centru pak zaměstnanci kontrolují stav zařízení ve všech vlacích. Díky těmto informacím mohou operátoři ústředně naplánovat preventivní výměnu a nechat jí provést během plánovaných zastávek vlaku. Prediktivní údržbu lze použít i u jiných produktů jako např. energetických řetězů a lineárních jednotek, které jsou použity jako součást vybavení interiéru kolejových vozidel. Firmy zabývající se technologií železniční dopravy získají díky chytrým plastům spolehlivá data, na jejichž základě mohou plánovat údržbu a opravy. Díly jsou opraveny a vyměněny pouze tehdy, když je to nutné, a to předtím než dojde k poruše nebo zpoždění.

Spolehlivý základ pro plánování údržby

Toto řešení vzbudilo velký zájem. "Očekávání výrobců a provozovatelů kolejových vozidel v oblasti digitalizace jsou stejně vysoká jako u ostatních průmyslových odvětví,“ říká Jan Švarc. V Německu již například společnost igus s těmito prvky plánuje spolupráci s gigantem Siemens. Divize Siemens Mobility například představila nové možnosti vysoce výkonných plastů od igusu jako monitoring, analýza a předpovídání poruch. Plánovaná spolupráce je založena na aplikaci "Railigent" od Siemens, která nabízí velký rozsah digitálních služeb v oblasti prediktivní údržby.

Aktuální číslo v prodeji

A-Z ELEKTRO březen/duben 2024

Rozšířené veletržní číslo časopisu se věnuje jako vždy v tuto dobu pozvánkám na stánky společností vystavujícím na...