A-Z ELEKTRO září / říjen 2021

ROZHOVOR září/říjen 2021 | A-Z ELEKTRO | 19 v některých aspektech je právě vývoj a výroba osvětlovací techniky zcela unikátní. I proto je pro nás důležité být v kontaktu s institucemi, zajištu- jící vzdělávání, a to na všech úrovních. Nejedná se pouze o vysoké školy, jak by se na první pohled mohlo zdát. Za- jímavostí je, že se snažíme podněcovat zájem u studentů mnohem mladších i přesto, že vidina toho, že v budoucnu nastoupí u nás, může být i nízká. Tyto aktivity se soustředí už na základní školy, science centra, veletrhy a výstavy. Snažíme se širokému spektru zájemců ukázat, jakou cestu musel světlomet v autě ujít před tím, než se dostal do auta. Z toho pak lehce vyvodíme, že se musíme orientovat jak na tech- nické střední školy, technické vysoké školy, ale rovněž potřebujeme zkušené ekonomy, projektové manažery, odbor- níky v oblasti čistě přírodních věd jako je matematika, fyzika, chemie či do- konce enviromentální studia. Za tím vším je schováno obrovské úsilí mých kolegů a mnohdy ani sami si neuvědo- mujeme, jak široké toto téma je. Ovlivňuje výrazně vývoj nových tech- nologií i oblast světelné techniky pro automobilový průmysl? Moderní technologie se nás dotýkají téměř na každém kroku. Na jedné straně jsou to inovativní řešení v sa- motném produktu, na druhé straně rovněž moderní technologie výrobních procesů. Dle našich zkušeností vývoj světelné techniky je velmi dynamický, novinky se v podstatě objevují ve velmi krátkých intervalech. Například LED čipy kvartálně. Uvedení do provozu a na trh trvá pak samozřejmě déle. Vnímáme jasný trend, že leadtime vývoje i lifetime výrobků se zkracuje. Současně lze rovněž vysledovat, že v každém našem novém světle se vy- skytuje nějaká inovace, která do té doby ještě nikde nebyla. Svým způso- bem je to velmi svazující, neboť nikdy nemůžete usnout na vavřínech, musíte neustále sledovat trendy, technolo- gie a poznatky VaV. Dále se můžeme zaměřit také na rovinu materiálů, kde se neustále rovněž něco vyvíjí a přináší. S tím vším je spojena tech- nologie zpracování, kde se poznatky rovněž dynamicky zvyšují, technologie montáže, automatizace, robotizace, postupný přechod k plné integraci Industry 4.0. To jsou další aspekty, kdy moderní technologie zcela zásadně ovlivňují náš obor. Zasahují do vývoje automobilové světelné techniky také ekologické a solární trendy? Ekologické trendy v automobilovém průmyslu, zejména výrazné snižováni emisí CO 2 má znatelný dopad i do tech- niky světlometů. Zde je na místě připomenout, že toto jsou aspekty našeho oboru, které úplně nemůžeme ovlivnit, ale které musíme bedlivě sle- dovat a dbát, abychom byli připravení na jejich dodržování. Legislativa je v tomto směru hodně komplexní a striktní. Trendy jsou, ale myslím v celém našem odvětví stejné a jdou ruku v ruce s tím, kam se posouvá celý automobilový průmysl. Konkrétní ob- sah bych zde nekomentoval, je ostatně součástí i našeho know-how a obchod- ních dohod. Vyrábíte spíše sériovou výrobu či také na přání pro individuální zákazníky? Jaká byla nejkurioznější zakázka? Naše firma se orientuje hlavně na vývoj a výrobu sériových projektů. V rámci koncernu HELLA máme však divizi, která se věnuje speciálním aplikacím. My v naší české pobočce zajišťujeme dodávky pro prvovýrobu a náhradní díly světlometů pro auto- mobilky. Ale zajímavostí pro někoho může být, že příprava pro sériovou i tu „kusovou“ výrobu se v prvopočátku od sebe moc neliší. Velký rozdíl v rámci sériové výroby je zajištění velkých objemů v krátkém čase, kdy případné navýšení objemu drasticky mění pojetí výroby, množství automatizace, množství technologických vymožeností a přesnost, se kterou pracujeme. Kuriozní zakázka? Těžko vybrat, každý projekt má v sobě určitá speci- fika, inovativní náboj. Aktuálně bych zmínil projekt světlometů s aplikací laser. Na druhou stranu může být kuriózní i fakt, že v našem portfoliu je projekt, jež vyrábíme již osm let v sé- rii. Nechám na Vás, jestli si na ulici všimnete automobilu, jež se beze změny vyrábí stejně již osm let. Říká se, že vše lidstvo již vynalezlo, jen se to zdokonaluje. Dá se ještě něco nového vyzkoumat ve vašem oboru? Jak jsem se již zmínil, rozvoj světelné techniky je velmi dynamický obor. Určitě se na silnicích budeme setkávat s novými světlomety, s novými funkcemi světlometů. Jen pro ilustraci si zkuste někdy zalistovat v magazí- nech nebo na internetu, kde občas můžete vidět fotky z autosalónů, kde automobilky ze všech zemí představují své koncepty. Již tam můžete lehce odhadnout, co se možná bude u nás vyrábět ve velmi blízké budoucnosti. Myslím si ale, že primární odpovědí na vaši otázku je zamyšlení se nad faktem, co od světla v budoucnu budeme očekávat, jakou roli bude v rámci celého tohoto odvětví hrát, co vlastně bude jeho stěžejní funkcí? Nezmění se? To už nechám na Vaší fantazii. Hella Autotechnik Nova s.r.o. Družstevní 338/16 789 85 Mohelnice Czech Republic

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=