A-Z ELEKTRO září / říjen 2021

ROZHOVOR 18 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2021 Česká pobočka koncernu se zamě- řuje především na výrobu předních a zadních světel do vozidel největ- ších světových automobilek. Pro jaké konkrétní automobilky vyrábíte? Vzhledem k charakteru a logistic- kému pojetí výroby v automobilovém průmyslu je jasné, že geografická pozice našeho závodu ovlivňuje do značné míry i skladbu našich zákazníků, i když i to nelze považovat za pravidlo. Co lze ale potvrdit je sku- tečnost, že z naší pobočky v ČR vyví- jíme, vyrábíme a dodáváme světlomety pro významné světové automobilky jako AUDI, BMW, Daimler – Mercedes Benz, Renault, VW. Samozřejmě jsou pro nás důležité i automobilky ŠKODA, SEAT. Navíc vyrábíme a dodáváme svět- lomety jako náhradní díly takřka pro všechny značky. Zajímavostí ovšem je, že u mnoha z těchto zákazníků dodá- váme naše produkty do různých koutů světa, podle toho, kde se nachází kon- krétní finální montáž automobilu. V Mohelnici jste vybudovali nejen výrobní závod, ale primárně také technické centrum s celou řadou specialistů a odborníků zabývajících se vývojem světelné techniky pro automobilový průmysl. Jaké úspěchy se vám v posledních letech povedly? Obecně bych rád na prvním místě zmínil, že již samotné vybudování technického centra, jako vývojového pracoviště společnosti, které dnes v mnohých směrech má i globální vý- znam a zodpovědnost, je velký úspěch. Snahou bylo vždy, aby společnost nebyla pouze výrobním závodem, ale mohla si sama produkty vyvíjet, navrhovat a připravovat. To nás sa- mozřejmě stále odlišuje a jsme na to řádně hrdí. Úspěchy v oblasti technic- kého centra bych asi shrnul do dvou rovin. První rovinou je rovina lidských zdrojů. Od období vzniku prošlo tech- nické centrum různými fázemi vývoje, rozšiřováním, posilováním kompetencí a kvalifikačním růstem. V počátku orientace na konstrukci, následně na optiku, dnes včetně elektroniky a software. Dnes již disponujeme profesemi, které jsou pro náš obor unikátní, a musíme si zde vystačit s vlastním budováním expertů. Takže když to shrnu, přes fázi, kdy TC mělo 100 odborníků, jsme se dostali do fáze, kdy již máme delší dobu k dispozici přes 500 pracovníků a dvě vývojové lokace, a to v Mohelnici a Ostravě. V loňském roce jsme v Ostravě na 3 000 metrů čtverečních začali budovat zkušebnu výrobků, která bude zajištovat testy v rámci celé skupiny HELLA. Plánujeme navíc její další rozvoj a rozšiřování. Druhý úspěch je samozřejmě v rovině technické, a to již vzhledem k tomu, že výrobky Mohelnického závodu sledují současné trendy a bývají jedni z prvních, které se na trhu s danou technologií objeví. S tím je spojeno nemalé úsilí věnované do přístrojového vybavení, které dnes představuje dělící rovinu mezi snahou vyvíjet „state of the art“ produkty a produkty s již zavedenou technolo- gií. No a k těm skutečným úspěchům, které jsou viditelné a hmatatelné? Tady bych rád uvedl, že mne vždy zahřeje fakt, když na cestách vidím automobily, u kterých poznám světlo z naší produkce, a to, že jich potká- vám hodně, svědčí o tom, že to děláme dobře. Spolupracujete ve výzkumu a zís- kávání studentů také s vysokými školami? Vysoké školy byly, jsou a vždy budou nedílnou součástí a motorem roz- voje v našem oboru. Nejedná se jen o rovinu výzkumnou, ale také o rovinu spolupráce v oblasti rozvoje studentů, budování společných studijních O společnosti HELLA s generálním ředitelem Ing. Petrem Novotným Kuriozní zakázka? Těžko vybrat, každý projekt má v sobě určitá specifika, inovativní náboj. Aktuálně bych zmínil projekt světlometů s aplikací laser. programů a přípravu budoucích expertů, kteří nastoupí do našeho oboru. Tak například společně s VŠB v Ostravě a TU v Brně jsme připravili a akreditovali předměty zaměřené na výuku plastů, konstrukci, technolo- gie osvětlovacích soustav. Akademické bádání se může zdát velmi vzdálené oblasti soukromé sféry. V mnohém se opíráme o nejmodernější měřicí tech- niky, kterými univerzity disponují, ne- obejdeme se při našem vývoji o kvalifi- kovaný personál na úrovni absolventů postgraduálního studia, a navíc pravi- delně konzultujeme, spolupracujeme a „bádáme“ na společných tématech s kolegy z univerzit i v rámci cíleného výzkumu, výzkumných grantů, popř. studentských prací. Přípravu budou- cích expertů pro naši společnost be- reme jako vklad do naší budoucnosti. Investujeme nemalé úsilí do toho, abychom se mohli podílet na speciál- ních kurzech na VŠ, snažíme se být aktivní v rámci vedení/konzultací ab- solventských prací, a to jak na úrovni bakalářského, magisterského popř. in- ženýrského studia, ale také na úrovni školitelů specialistů pro vybraná velice specifická témata vývoje v rámci doktorských prací. Firma je v ČR jedním z největších a klíčových zaměstnavatelů v auto- mobilovém průmyslu obecně, stejně tak i v Olomouckém kraji. Je těžké najít kvalifikovanou pracovní sílu? Otázka kvalifikované pracovní síly je obecné, často probírané téma. Takže se týká i nás. Co je potřeba ale na tomto místě zmínit je fakt, že i trh práce doznal za dobu, co se pohybuji v této profesi, velkých změn. Nástupy nových generací značně ovlivňují pracovní ná- vyky, očekávání, a s tím spojenou míru interakce mezi firmou jako zaměst- navatelem a uchazečem jako zaměst- nancem. Důležitou roli v tomto ohledu hraje také fakt, že jak na úrovni výroby, tak vývoje, mnohdy hledáme odborné kompetence, kterými uchazeči o práci u nás nedisponují a ani disponovat ne- mohou, protože jak jsem již předeslal,

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=