květen/červen 2025 | A-Z ELEKTRO | 75 ELEKTROMOBILITA Fotovoltaika v ČR: zájem neklesá, mění se přístup „Zájem o fotovoltaiku je stále vysoký, zejména v segmentu bytových domů a komunitní energetiky. Společenstva vlastníků jednotek a družstva hledají způsoby, jak snížit náklady na elektřinu a využít státní dotace. Rostoucí ceny energií a legislativní podpora sdílení elektřiny tento trend dále posilují,“ uvádí Petr Nestrojil, obchodní ředitel společnosti BLUENET NTS. Zásadním směrem vývoje je dnes zejména sdílení elektřiny prostřednictvím jednotného odběrného místa nebo komunitní energetiky. Roste také zájem o bateriová úložiště a chytré řízení spotřeby, které optimalizuje využití elektřiny v reálném čase. Elektromobil jako doplněk solárního systému Majitelé fotovoltaických elektráren (FVE) jsou z hlediska elektromobilů významnou cílovou skupinou. Spojení fotovoltaiky a bateriového vozu totiž přináší řadu praktických výhod. Patrné je to zejména během slunečných dnů, kdy často dochází k výrobě nadbytečné elektřiny, kterou lze místo značně nevýhodného posílání zpět do sítě ukládat do baterie elektromobilu. Běžná domácí baterie má kapacitu kolem 5–10 kWh, což na přebytky, které se v létě vytvoří, ani zdaleka nestačí. Pak přichází vhod obří baterie vozu, která dokáže pojmout několikanásobně víc než domácí úložiště. Pro tento účel je ideální Peugeot E-3008 Long Range. Ten nabízí baterii s kapacitou 96‚9 kWh, což umožňuje výrazně širší možnosti akumulace. Roční produkce běžné domácí FVE činí přibližně 5 MWh, což stačí na pokrytí zhruba 15 000 km jízdy elektromobilem. Elektromobil se tak stává součástí energetického systému Roční produkce běžné domácí FVE činí přibližně 5 MWh, což stačí na pokrytí zhruba 15 000 km jízdy elektromobilem. Elektromobil se tak stává součástí energetického systému domácnosti – nejen spotřebičem, ale i efektivním úložištěm.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=