A-Z ELEKTRO září / říjen 2024

62 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2024 SPECIÁLNÍ KABELY A PŘÍSLUŠENSTVÍ Společnost PRAKAB dodává na trh kabely pro nejrůznější využití již více než sto let. Tato tradiční česká firma, u jejíhož zrodu stál Dr. Emil Kolben, je silným hráčem na poli dodávek kabelů pro energetiku, ohniodolných a ohnivzdorných kabelů, ale také kabelů pro využití v železniční dopravě. Její kabely jsou součástí zabezpečovacích zařízení, která řídí nastavení a bezpečnost dopravních cest. Jde hlavně o semafory, přejezdy či informační systémy v železniční dopravě. Know-how a zkušenosti umožnily firmě PRAKAB vyhrát zakázku dodávek kabelů pro německé Deutsche Bahn a uchytit se na různých evropských trzích. V září představí PRAKAB své produktové portfolio na světovém veletrhu InnoTrans. Ten se bude tradičně konat v Berlíně a představí novinky v oblastech železniční dopravy a signalizační techniky, ale také kolejová vozidla Digitalizace železniční dopravy přináší nové příležitosti PRAKAB Pražská Kabelovna představila řadu výrobků používaných na evropských trzích na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2024 v Berlíně. budoucnosti, elektrické autobusy, nabíjecí systémy a nově i možnosti využití AI v oboru. „Těšíme se, že nám účast na veletrhu napomůže k rozvoji spolupráce se zákazníky, zvýšení naší prestiže u výrobců zabezpečovacích zařízení, železničních dopravců a dodavatelů staveb v drážním oboru.“ Říká Vlastimil Jeroným Vonšovský. Head of Rail Business Unit společnosti PRAKAB, která kromě výroby zajišťuje také vlastní vývoj a testování kabelů V oblasti železniční dopravy probíhá díky digitalizaci intenzivní technologický vývoj a PRAKAB je jeho nedílnou součástí. „V současnosti dochází k digitalizaci drážní infrastruktury, včetně celého systému zabezpečení, tzv. ETCS. Pro kabely to pak znamená postupný přechod na oddělený přenos dat a samotné napájení,“ vysvětluje Vlastimil Jeroným Vonšovský. „A právě v tomto ohledu jsou pro nás zkušenosti s Deutsche Bahn nesmírně cenné, protože nám umožňují byt u generační změny – digitalizace zabezpečovacích zařízení a s tím souvisejících inovovaných typů metalickych kabelů. Nové varianty kabelů budou plnit především funkci napájení jednotlivych součástí zařízení, o přenosy dat se postarají především kabely optické,“ dodává Vlastimil Jeroným Vonšovský. Standardem v železniční dopravě jsou v současné době signální kabely. Signální kabely, které přenášejí ovládací signály i napájecí energii budou „rozděleny“ na dva typy kabelů a to optické, které budou přenášet data a napájecí, sloužící pro napájení zařízení k nastavení železniční sítě. A právě v oblasti těchto silových kabelů vidíme pro PRAKAB velký potenciál. Železniční infrastruktura ale nejsou jen zabezpečovací zařízení, ale i nádražní budovy, pro které jsou

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=