A-Z ELEKTRO září / říjen 2024

MOBILNÍ ROBOTY září/říjen 2024 | A-Z ELEKTRO | 47 KUKA Robotics Czech s.r.o. Pražská 239 250 66 Zdiby Česká republika Tel.: +420 226 212 271 E-mail: info.robotics.cz@kuka.com www.kuka.com Více informací na: www.kuka.com Foto: KUKA Úkoly, které AMR pomáhají řešit, a požadavky, které jsou na ně kladeny — Firmy trpí nedostatkem pracovních sil. Mají problém najít a udržet si kvalifikované pracovníky. Inflace současně zvyšuje pracovní náklady a má přímý a setrvalý dopad na ziskovost. — Proměnlivá poptávka a odchylky v různých obdobích stresují firmu i zaměstnance a způsobují potíže s plánováním. — Cílem je vytvářet bezpečná a zdravá pracoviště a minimalizovat monotónní a fyzicky náročné úkoly. — Moderní výroba vyžaduje viditelnost pohybu zboží v reálném čase – díky tomu lze optimalizovat výrobní procesy. — Cílem je minimalizovat rizika lidských chyb v logistice, vyřizování objednávek a skladových zásobách. — Vyšší efektivita provozu vede ke snižování nákladů a k vyšší konkurenceschopnosti. — Roste poptávka po udržitelných řešeních pro odpovědné výrobní praktiky s ohledem na společnost a životní prostředí. plánovat pohyb vozíků z hlediska minimalizace celkové ujeté dráhy, nabíjení a tak dále. Dokáže řídit různé druhy AMR KUKA a spolupracovat s externími zařízeními. Odstraňuje tak velkou část práce lidského dispečera, který jen řeší případné nestandardní situace – na něž ho navíc KUKA.AMR Fleet dokáže upozornit. Programování provozu AMR a celé flotily je intuitivní a nevyžaduje znalosti programování. Nejčastější úlohy jsou uloženy jako podprogramy v knihovně a je možné je používat opakovaně. Důležitým softwarovým nástrojem je systém WCS, který funguje jako mezičlánek mezi nadřazeným systémem zákazníka (MES, ERP) a interním plánovacím systémem výroby. Přebírá úkoly z nadřazeného systému, pomáhá s flexibilním plánováním a poskytuje zpětnou vazbu nadřazenému systému. Druhým nástrojem je RCS, řídicí systém robotů, který se stará o plánování tras. V případě, že se v dráze AMR vyskytne překážka, kterou vozík nedokáže objet, systém rozpozná trasu jako neprůjezdnou a vyhledá vhodnou objížďku. Ani rozsypaná paleta v uličce tedy dopravu nezastaví. Trojlístek nástrojů na společné softwarové platformě doplňuje ECS, řídicí systém externích zařízení. V něm lze naprogramovat signály pro otevírání dveří, přivolání výtahu, spuštění dopravníku, ovládání manipulačního robotu a podobně. Bezpečnost obsluhy i nákladu Protože AMR se pohybují ve výrobním prostředí, musí být zajištěna bezpečnost jejich provozu. AMR KUKA mají standardně dva bezpečnostní laserové skenery, vpředu a vzadu. Kromě toho jsou vybaveny 3D kamerami, bezpečnostními nárazovými snímači po obvodu vozíku a tlačítky nouzového zastavení. Pracovníky upozorňuje na jízdu vozíku světelný maják a zvukový alarm. Výkonné baterie AMR KUKA jsou vybaveny výkonnými bateriemi Li-Ion nebo LFP (LiFePO4). Ty vydrží, podle typu vozíku, 6 až 10 hodin provozu, doba plného nabití je do dvou hodin. Baterie je možné nabíjet indukční vazbou z nabíjecího obvodu v podlaze, není třeba dokovací stanice. Mobilní kolaborativní roboty Vozíky AMR typu KMP jsou často nazývány mobilními platformami nebo plošinami: vozík podjede pod ruční manipulační vozík, bednu nebo paletu, břemeno zdvihne a odveze je na místo určení. KUKA ale nabízí také mobilní roboty řady KMR, které mají na mobilní platformě umístěný kolaborativní robot iisy. Takový mobilní robot potom dokáže sám skládat zboží na přepravovanou paletu, vykládat je na dopravník a vykonávat podobné úlohy. Shrnutí Díky pokročilým senzorům, programování bez nutnosti učit se programovací jazyky a nejmodernějším bateriím s vysokou hustotou energie se AMR dokážou samostatně pohybovat, bezpečně detekovat překážky, vyhýbat se jim a vytvářet alternativní trasy. Výsledek: nepřetržitý provoz a 99% dostupnost. KUKA Společnost KUKA AG je mezinárodní automatizační skupina s obratem okolo 4 miliard eur a přibližně 15 000 zaměstnanci (2023). Nabízí průmyslové roboty, robotické platformy (AGV, AMR) včetně řídicích jednotek, softwaru a cloudových digitálních služeb především pro automobilový průmysl se zaměřením na e-mobilitu a baterie, výrobu elektroniky, metalurgii, obrábění kovů, zpracování plastů, výrobu spotřebního zboží, potravinářství, skladování, obchod a zdravotnictví.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=