A-Z ELEKTRO září / říjen 2024

46 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2024 MOBILNÍ ROBOTY Automatizace výrobní logistiky: Mobilní roboty od společnosti KUKA Pod mottem „feel the flow of automation“ uvádí společnost KUKA na trh novinky v sortimentu mobilních robotů AMR pro automatizaci výrobní logistiky. AMR pomáhají řešit nedostatek pracovních sil, odstraňují namáhavou práci a zvyšují efektivitu intralogistických procesů. Společnost KUKA má mobilní roboty v nabídce už od roku 2008. Od loňského roku doplňuje své portfolio o zcela nové mobilní platformy AMR a mobilní roboty vhodné pro širokou škálu výrobních odvětví. Srovnání různých metod přepravy zboží Ruční manipulace s materiálem, manuální vysokozdvižné vozíky, dopravníky, AGV a AMR. Co si vybrat? Ruční manipulace je cenově efektivní na krátké vzdálenosti a pro předměty, s nimiž se snadno manipuluje. Je však náročná na lidskou obsluhu a může docházet k různým chybám a nepřesnostem. U těžších předmětů a při nevhodné ergonomii může být ruční manipulace příčinou nemocí z povolání. Manuální vysokozdvižné vozíky jsou vhodné pro rychlou přepravu zboží na velké vzdálenosti, i ve venkovním prostředí mezi výrobními halami. Vyžadují proškoleného řidiče a problematické může být zajištění bezpečnosti, zvláště v dynamicky se měnícím prostředí, kde se mohou vyskytovat chodci. Vysokozdvižné vozíky také vyžadují poměrně velký prostor pro manipulaci. Dopravníky je možné doporučit pro přepravu velkého objemu zboží na větší vzdálenosti. Jsou nákladné z hlediska pořizovací ceny i uvedení do provozu. Nákladné jsou i veškeré modifikace jejich dráhy. Dopravníky vytvářejí trvalou překážku v pracovním prostředí a vysoká rychlost nebo těžký náklad jsou rizikové pro zaměstnance. Rozdíly mezi AGV (Automated Guided Vehicle) a AMR (Autonomous Mobile Robot) nemusí být vždy zcela zřejmé, ale jsou ale velké. Nejvýznamnější je to, že vozíky AGV jsou naváděné. To znamená, že potřebují určitou pevnou naváděcí infrastrukturu. Příkladem této infrastruktury jsou radiové kabely zabudované v podlaze, QR kódy v jednotlivých bodech dráhy, které čtou laserové skenery na vozíku apod. Vozíky AGV jsou již osvědčeným řešením pro dopravu nákladu v kruhu a často se vyrábějí na míru pro určitý typ nákladu. Jejich flexibilita je ve srovnání s AMR nižší. Vybudování infrastruktury vyžaduje určitý čas a náklady, stejně tak i případné modifikace dráhy. Ty není možné dělat za provozu, výroba se musí na čas zastavit. Překážka v dráze vozidla také znamená zastavení přepravy, protože AGV ji nedokážou objet. Vozíky AMR mají minimální požadavky na infrastrukturu a prostor pro manipulaci a dokážou se pohybovat i v dynamicky se měnícím prostředí. Řešení intralogistiky s AMR je snadno rozšiřitelné: je možné začít s několika vozíky a flotilu postupně doplňovat. V kombinaci se softwarem pro správu flotily je možné plánovat dopravu podle zvolených priorit. Při výskytu překážky v dráze ji AMR jednoduše objede. Je-li některá trasa neprůjezdná, AMR si najde objížďku. Změní-li se uspořádání pracoviště, AMR dynamicky změní svou navigační mapu a není nutné měnit naváděcí infrastrukturu. Protože vozíky AMR nemusí jezdit jen po určené dráze, vyžadují poněkud důkladnější zajištění bezpečnosti než AGV. Na druhou stranu je to řešení, které přináší vysokou spolehlivost, efektivitu a flexibilitu procesu intralogistiky. Navigace v dynamicky se měnícím prostředí Hlavní předností vozíků AMR od firmy KUKA je jejich autonomní provoz. Vozíky využívají navigaci prostřednictvím simultánní lokalizace a mapování (SLAM). Skenery umožňují automatické vytváření map a operátoři mohou flexibilně vyznačovat trasy a místa vyzvednutí a doručení. Software umožňuje plánování tras AMR a jejich optimalizaci Pro řízení celé flotily vozíků je určen software KUKA.AMR Fleet. Umožňuje

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=