A-Z ELEKTRO leden / únor 2024

leden/únor 2024 | A-Z ELEKTRO | 43 OSVĚTLENÍ Foto: Zumtobel ZG Lighting Czech Republic Zuzana Joklová Tel.: 775 880 366 E-mail: zuzana.joklova@zumtobelgroup.com www.zumtobel.com/cz-cs Kruhová svítidla Zumtobel, například z produktových řad LANOS nebo ONDARIA, lze použít k podpoře sociální interakce a komunikace mezi učiteli a studenty v rámci prostoru. Jejich organické tvary zdůrazňují v příslušném prostředí zaměření na komunikaci. Nadčasově elegantní kruhové svítidlo LANOS vytváří svým světlem dramatickou auru. Jeho nepřímé paprsky osvětlují stropy a stěny, čímž vzniká dojem, že je svítidlo zavěšené. 3. trend: Technologie tunableWhite vytvoří ve vzdělávacích prostorech podnětné prostředí Je stále důležitější zaměřit se především na lidi. Ve zvláštní míře to platí v situacích, kdy chceme zajistit, aby byla výuka úspěšná. Středem pozornosti se proto stávají studenti a jejich potřeby a aktivity. Výukové prostory poskytují prostředí, které lidi inspiruje a stimuluje tím nejlepším možným způsobem. Důležitou roli v tom hraje správné osvětlení, které podporuje učitele a studenty nejen vizuálně, ale také mentálně a emocionálně. Učení založené na biorytmech znamená, že na začátku dne zaplaví třídu stimulující světlo. Studenti začínají svůj den s maximální pozorností a touhou poznávat. To je zvláště důležité, protože v mnoha regionech začíná škola v brzkých hodinách. Zejména dospívající jedinci, jejichž chronobiologie se posouvá směrem k „pozdnímu vstávání“, jsou na začátku dne často unavení. Světlo zaměřené na člověka tomu brání a mladé studenty podporuje. Stimulující studené bílé světlo po obědě aktivuje zájem a soustředění, což znamená, že klasická „odpolední krize“ nemá šanci. Na konci školního dne pracují děti ve skupinkách. Mírně tlumené, teplé bílé světlo jim k tomu vytváří uvolněnou, neformální atmosféru, a podporuje tak přirozenou sociální interakci mezi studenty a přirozený přechod do pozdního odpoledne. 4. trend: Výuka na obrazovkách vyžaduje účinné potlačení oslňování Ve školách jsou tradiční tabule stále častěji nahrazovány jejich interaktivními ekvivalenty. Předávání znalostí ve třídách, nejen na středních školách, ale i na základních školách, tak zprostředkovávají digitální obrazovky a zařízení, jakými jsou projektory nebo tablety. Osvětlení s nízkým indexem oslnění UGR < 19 a co nejrovnoměrnějším rozložením světla dokáže přitom zajistit, aby studenti vnímali zobrazovaný obsah jasně a bez nadměrného namáhání očí. 5. trend: Prosvětlená architektura inspirovaná denním světlem Moderní školní budovy využívají pozitivních aspektů denního světla a spoléhají na velká okna, světlíky nebo skleněné stropy, které vpouštějí do tříd a společných prostorů přirozené světlo. Důvodem je skutečnost, že přirozené světlo podporuje ve školách proces vzdělávání. Denní světlo zlepšuje koncentraci a pozornost studentů, má pozitivní vliv na náladu a motivaci a díky věrnému podání barev a rovnoměrnému osvětlení usnadňuje přijímání informací. 6. trend: Osvětlení a akustika zapojuje do učení všechny smysly Učení se stalo více interaktivní a smyslové. Pokud totiž chcete něco opravdu „uchopit“, musíte to držet v ruce a cítit. Tradiční metoda výuky, při níž podává výklad učitel stojící před studenty, je nyní doplňována skupinovou prací, společnými projekty a generováním nápadů v otevřených prostorách. Pro tyto dynamické procesy je zapotřebí vytvořit v místnosti ideální podmínky. Kromě extrémně flexibilního osvětlení, které se dokáže přizpůsobovat různým úkolům, je přitom důležitá také vynikající akustika místnosti. Velký počet hlasů totiž vyžaduje nejlepší možnou absorpci zvuku, aby bylo umožněno soustředěné vyučování a učení bez rušení. K tomuto účelu je ideální přisazené svítidlo LIGHT FIELDS III s akustickými doplňky. Jeho akustické panely mají velmi vysokou třídu akustické pohltivosti A, a proto umožňují nejvyšší kvalitu vnímání řeči a zvuku. I v těžkých situacích mohou studenti komunikovat bez stresu a zaměřit svou plnou pozornost na to, na čem skutečně záleží: na vzájemné propojení a sdílený učební obsah. 7. trend: Požadavky na udržitelnost školních budov Stejně jako u všech ostatních budov hraje i při výstavbě a provozu škol a vzdělávacích institutů důležitou roli také udržitelnost a koncepce připravená na budoucnost, ať se jedná o využívání energií z obnovitelných zdrojů, šetření vodou, používání ekologicky šetrných a udržitelných materiálů, předcházení vzniku odpadu, nebo zlepšování kvality vzduchu ve vnitřních prostorech, a to především s ohledem na Zelenou dohodu pro Evropu, jejímž cílem je dosáhnout na našem kontinentu klimatické neutrality do roku 2050. V návrzích systémů osvětlení pro školy a vzdělávací instituce je proto zvažována rovněž energetická účinnost a cirkularita. O skupině Zumtobel Group: Skupina Zumtobel Group je mezinárodní hráč na poli světelného průmyslu a vedoucí dodavatel inovativních světelných řešení, komponent a souvisejících služeb. Se širokým portfoliem vysoce kvalitních svítidel poskytuje rakouská značka Zumtobel, specialista na osvětlení, nejlepší světelné řešení pro využití ve dne i v noci. Jako lídr v oblasti inovací Zumtobel svým přístupem neustále posouvá hranice při hledání jedinečného a nadčasového designu svítidel. Je mezinárodním dodavatelem integrovaného světelného řešení, který vyvíjí nové generace svítidel postavených na odkazu rodinné firmy s cílem zlepšovat kvalitu života prostřednictvím světla. Skupina sídlí v Dornbirnu v rakouské spolkové zemi Vorarlberg. Na českém trhu ZG Lighting Czech Republic s.r.o., člen skupiny Zumtobel Group, nabízí profesionální osvětlení značek Thorn, acdc a Zumtobel. Pro další informace prosím navštivte: www.zumtobel.cz.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=