SPECIÁLNÍ KABELY, KABELOVÉ PŘÍSLŠENSTVÍ září/říjen 2023 | A-Z ELEKTRO | 59 V této části se Keith Wilkerson věnuje některým osvědčeným postupům při návrhu a také běžným chybám a selháním spojeným s instalacemi kabelů pro vlečné řetězy. otázka Jaká je největší konstrukční chyba, se kterou se v terénu setkáváte u aplikací pro vlečné řetězy? odpověď Jak se říká, do pětikilového pytle se deset kilo nevejde. Mnoho konstruktérů je poněkud zahnáno do kouta. Vlečný řetěz nemá v procesu návrhu vysokou prioritu. V určitém okamžiku se však kabely a hadice musí dostat z panelu do osy X, přes osu Y a v případě portálového robota dále do osy Z. To, co konstruktérům zbývá, může být fyzická obálka, která neumožňuje správnou geometrii potřebnou pro správné řízení balíčku náplní. Zdrojem tohoto problému mohou být i opravy a modernizace strojů. Byly zaznamenány případy, kdy dodavatel elektroinstalace prostrčil ethernetový kabel s PVC pláštěm skrz vlečný řetěz na vrcholu servokabelu s TPE pláštěm, jako je náš TOPSERV® 650 VFD, a zcela ignoroval bezpečnostní faktor potřebný pro volný pohyb, protože „tam bylo místo“. Ať už byl balíček náplní původně navržen s příliš velkým obsahem, nebo se tak stalo v průběhu četných oprav či modernizací stroje, vlečný řetěz naplněný až po okraj bude mít sníženou životnost a mnohem více prostojů. otázka S jakými dalšími systémovými konstrukčními chybami se v terénu setkáváte? odpověď Je jich několik, ale proberu jen pár, se kterými se na svých cestách setkávám nejčastěji. Nerovnoměrné rozložení hmotnosti je vedle přeplnění nejčastější konstrukční chybou. Časem to může vést ktomu, že se vlečný řetěz nakloní na jednu stranu. To způsobí nadměrné namáhání jednotlivých článků vlečného řetězu, a tím se sníží životnost samotného vlečného řetězu, zejména při dlouhých cestách a klouzavém použití. Další na mém seznamu je absence vnitřního oddělení. Může to způsobit nesčetné množství problémů. Pravidlem pro oddělování je vytvořit dutinu s 10 % bezpečnostním faktorem pro kabely a 20 % bezpečnostním faktorem pro hadice. To znamená, že pokud má kabel průměr 20 mm, vnitřní rozměry dutiny, ve které se pohybuje, by měly být 22 x 22 mm. Přidání vnitřních přepážek a oddělovačů sice zvyšuje počáteční náklady na vlečný řetěz, ale v průběhu životnosti sníží celkové náklady na provoz a prostoje. Další systémovou konstrukční chybou, která způsobuje značný podíl prostojů a poruch, je fyzické umístění jednotlivých součástí. Vrátíme-li se k příkladu z předchozí otázky, pláště z PVC a TPE mají různé úrovně odolnosti proti oděru (tzv. koeficienty tření). Umístění rozdílných typů plášťů vedle sebe bez řádného oddělení, jak bylo zmíněno dříve, může způsobit, že se kabely případně spojí a předčasně opotřebují. A konečně poslední konstrukční chyba je jednou z mých nejoblíbenějších. Obvykle se vyskytuje ve starších vlečných řetězech v prostředí MRO… všude jsou kabelové stahovací pásky. Jediné potřebné „odlehčení“ je na každém konci vlečného řetězu. otázka Jak důležité je pochopení zrychlení a rychlosti pojezdu, když přistupujete k nové konstrukci? odpověď Zrychlení a rychlost pojezdu je místem, kde se guma setkává s povrchem. Tyto dva parametry jsou potřebné pro správný výběr typu a řady vlečného řetězu a také správných součástí pro balíček náplní. Konečný výrobek nebude optimalizován pouhým konstatováním, že vlečný řetěz se „pohybuje rychle“ nebo je „poměrně pomalý“. Jde o to přizpůsobit správné komponenty dynamickým a fyzikálním silám aplikace a vytvořit tak optimalizované systémové řešení. otázka Jaké jsou nejlepší klíčové postupy při návrhu a konstrukci řešení vlečného řetězu typu plug-and-play? odpověď Doporučil bych především toto: nejprve určete, z čeho se bude skládat váš balíček náplní. I když si nejste jisti některými dalšími parametry, balíček náplně bude určovat mechanickou obálku, ve které musí vlečný řetěz pracovat. Dalším klíčem je správné sladění všech komponent s aplikací. Příkladem může být použití kabelů, které jsou dimenzovány na zrychlení 5 m/s², zatímco skutečné zrychlení je 20 m/s². Bude kabel fungovat? Možná, ale na jak dlouho? Zkontrolujte, zda poloměr ohybu vlečného řetězu vyhovuje každému poloměru ohybu kabelu/hadice. Kabely, které jsou trvale podélně namáhány nad stanovený poloměr ohybu, předčasně selžou. Poslední z chyb, kterou zmíním, se týká použití podpůrných a vodicích systémů, někdy označovaných jako vodicí žlaby. Ty jsou něco jako bezpečnostní pás pro vlečný řetěz. Udržují vlečný řetěz ve správné poloze (bez kroucení), zajišťují správnou oporu a rovnoměrnou dráhu bez překážek. otázka Jaké jsou nejlepší indikátory, podle kterých může koncový uživatel zjistit, zda jeho vlečný řetěz začíná selhávat? odpověď Jasným indikátorem možného problému je chybějící rámová vzpěra nebo se zdá, že je částečně odpojen od svého spojení. Tento indikátor je záludný, protože může být příznakem hlubšího, neviditelného systémového problému. Možná máte vlečný řetěz, který při pohybu ze zasunuté do vysunuté polohy vypadá „křečovitě“. S tímto problémem se setkávám poměrně často. Možnou příčinou může být, že jeden nebo více článků začíná selhávat nebo že jsou ve vlečném řetězu a/nebo v systému vedení nečistoty. Hledejte vlákna, která se začínají křížit se svými sousedy nebo vykazují známky zkroucení, tzv. corkscrewing. Jedná se o jeden ze znaků, na který je třeba se podívat dříve než později, podobně jako na indikátor nízkého vzorku u pneumatik vašeho automobilu. Tyto problémy by měl vyhodnotit zkušený zástupce technické podpory v terénu, aby určil nejlepší postup pro opravu, přestavbu nebo výměnu. Je důležité rovnoměrně rozložit hmotnost kabelů a hadic uvnitř vlečného řetězu a také řetěz nepřeplnit.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=