květen/červen 2023 | A-Z ELEKTRO | 83 ENERGETICKÉ ÚSPORY, ALTRNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE nakupoval a prodával elektrickou energii na spotovém trhu, který je často vnímán jako něco nepatřičného a riskantního. Tím ale úspory zdaleka nekončí, ostatně pozorného čtenáře možná zaujme relativně vysoká spotřeba domu. Ta je však výrazně ovlivněna skutečností, že majitel jezdí elektromobilem Hyundai Kona a automobil běžně doma nabíjel. Téměř 30 % celkové spotřeby elektrické energie v domě (4926 kWh) tak tvoří právě energie použitá na nabíjení elektromobilu. A zkusme nyní trochu počítat. Průměrná spotřeba vozu Hyundai Kona je cca 18-20 kWh/100 km, při objemu 4926 kWh to představuje roční nájezd 25000 – 27000 km. Roční náklady na nabíjení automobilu tak dosáhly 14.384 Kč, což je pouhých 0,58 – 0,53 Kč/ km. Při srovnání s benzínovým autem s nájezdem 25000 km ročně a spotřebou 6 l/100km a průměrnou cenou benzínu 38 Kč to je 57000 Kč za rok, tedy 2,3 Kč/ km. To je další úspora v řádu desítek tisíc korun ročně. Samozřejmě lze namítnout, že FVE a bateriové úložiště v rozsahu instalovaném a provozovaném v RD v Omicích jsou i po započtení dotace investicí v hodnotě cca 700.000 Kč, ale když sečteme roční úspory, je návratnost pouhých 5,5 let, což osobně považuji za velmi dobrý výsledek. A to jsou vše částky dosažené na spotovém trhu, který odráží realitu a který nejlépe odpovídá nabídce a poptávce elektrické energie,“ říká Cyril Svozil, zakladatel a předseda správní rady Fenix Group. Není baterie jako baterie „Výraznou zásluhu na těchto výsledcích má domácí bateriové úložiště HES s kapacitou 41 kWh. To vyniká nejen velkou kapacitou (cca 4násobek výkonu instalované střešní FVE), ale ve srovnání s běžnými bateriemi čínské provenience zejména svým originálním řešením a unikátním softwarem, vyvinutým ve spolupráci s Univerzitním centrem energeticky efektivních budov ČVUT v Praze. Naše bateriová stanice samozřejmě umožňuje plynulý provoz v síťovém i nesíťovém (ostrovním) režimu a reguluje nezávisle každou fázi zvlášť. Vestavěný střídač dokáže energii zároveň odebírat i dodávat. Silnou stránkou bateriových stanic HES je také špičkovací management, Inteligentní monitoring a ovládání zařízení. Domácí bateriová stanice HES tak nabízí výjimečné české řešení (vývoj zajišťuje AERS, výroba probíhá v Jeseníku), které je cenově srovnatelné s konkurencí, ale technologicky je daleko pokročilejší díky nové koncepci a inteligentnímu řízení spotřeby elektrické energie.“ říká Cyril Svozil jr., místopředseda správní rady Fenix Group a.s. a ředitel společnosti AERS s.r.o. Energetický koncept Fenix funguje a šetří náklady V době, kdy je téměř povinností mít v domě tepelné čerpadlo a kdy se objevují mezi investory stížnosti, že se jim fotovoltaika na střeše při současných cenách energií a komponent nevrátí do dodavateli nerealisticky slibovaných 3 let, kráčí Fenix Group pořád cestou, které věřil už v době svého vzniku. Tedy sázet vždy na řešení, které jsou ověřené v praxi a které přináší jak vysoký tepelný komfort, tak i úspory v peněžence investora a majitele objektu. Fenix Trading s.r.o. Slezská 2 790 01 Jeseník
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=