květen/červen 2023 | A-Z ELEKTRO | 7 NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI Výhodou vodíkového pohonu není jen šetrnost k přírodě, ale i relativně dlouhý dojezd a rychlé tankování. Místo dlouhého až hodinového dobíjení elektrovozu natankujete vodík do auta během 5 minut. „Vodíkový pohon automobilů je na samém počátku masového rozšíření a má před sebou samozřejmě ještě některé výzvy. Spočívají zejména v oblastech vytvoření dostatečné infrastruktury pro podporu skladování a distribuce. Přesto považujeme vodíkový pohon ze reálnou budoucnost automobilové dopravy, a to nejen té osobní, ale také nákladní a veřejné,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus. Toyota Mirai druhé generace nabízí dojezd až 650 km a lze ji natankovat během několika minut. Je poháněna elektromotorem o výkonu 182 koní, který je napájen palivovými články, jež vyrábějí elektřinu reakcí vodíku a kyslíku. S vývojem vodíkových automobilů pokračuje i BMW, která právě zahajuje testovací provoz pilotní flotily nových BMW iX5 Hydrogen. Budou je testovat zákazníci značky a budou automobilce přinášet zpětnou vazbu ze života s vodíkovými auty. Ta ji pak využije pro další vývoj, protože novým elektromobilům s palivovým článkem věří a považuje je za součást budoucnosti mobility. Na pražském Barrandově byla otevřena první veřejná čerpací stanice vodíku v ČR. Do roku 2025 by mělo v Česku fungovat dvanáct vodíkových čerpacích stanic a o pět let později osmdesát. Na dobíjecí a plnicí infrastrukturu má Česko připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní jedenáct projektů vodíkových plniček. Hamburg má nyní 25 nových taxi Toyota Mirai na vodíkový pohon. Toyota se totiž připojila k výměně hamburských vozů taxislužby za vozy s nulovými emisemi se svými vozy Toyota Mirai druhé generace. A to zde není vše, do roku 2025 totiž budou všechny hamburské taxíky bezemisní. Dalších 600 vozů Toyota Mirai jezdí v Paříži, v Kodani 100 a po celé Evropě jsou již ve flotilách carsharingových společností i půjčoven. V Praze Toyotu Mirai testoval nedávno pro použití ve sdílené dopravě v českém prostředí Anytime carsharing a první výsledky jsou příslibem. „Aktuálně je pro nás ideální hybridní pohon, ale z toho, co se na trhu reálně nabízí, je vodíkový pohon smysluplným řešením, které může v budoucnu velmi dobře fungovat,“ dodává Milan Beutl z Anytime. Vodíkový pohon se osvědčuje jako významná alternativa pro bezemisní a tichou dálkovou automobilovou dopravu. Proti klasickým elektromobilům nabízí navíc některé výhody - rychlejší doplnění paliva, delší dojezdovou vzdálenost či bezproblémový provoz i při nízkých venkovních teplotách. V běžném provozu se vodíkový nákladní vůz osvědčil i logistické společnosti Gebrüder Weiss, která jej již provozuje ve Švýcarsku pro maloobchodní distribuční dopravu. Co se týče vlakové dopravy na vodík, ta by mohla začít jezdit v ČR zhruba za pět let. Náklady na ně by se přitom příliš nelišily od současných vlaků. Vlaky na vodíkový pohon jsou podle expertů jednou z ekologických variant budoucího provozu na železnici. Pražský dopravní podnik se chystá testovat nový autobus poháněný vodíkem. Bude jezdit z Jižního Města na Barrandov na lince číslo 170, která byla vybrána mimo jiné kvůli své délce zhruba 40 kilometrů, kopcovitému profilu nebo blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu. Vůz by měl vyjíždět z garáží Kačerov. Jedná se pokračování hledání alternativních způsobů pohonu vozů MHD, kdy jsou postupně zaváděny vozy na elektřinu a obnovován provoz trolejbusů. Dalším krokem k masovějšímu rozšíření musí být lepší dostupnost vodíku pro automobily. Mohl by k tomu pomoci i nový objev vědců z australské University of Adelaide, kteří objevili novou metodu, výroby vodíku. Umožňuje využívat vodu přímo z oceánu k efektivní výrobě tzv. zeleného vodíku pomocí elektrolyzéru. A právě zelený vodík bude v budoucnu hrát velmi důležitou roli pro celé odvětví dopravy, protože využívá obnovitelné zdroje energie a v mnoha případech by mohl nahradit ropu.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=