30 | A-Z ELEKTRO | listopad/prosinec 2023 PRŮMYSLOVÉ ROBOTY spojily se samotným vozem. Automatizace na nejvyšší úrovni. Jednotlivé kroky montážního procesu mohou na první pohled vypadat nenápadně: průmyslové roboty vkládají různé elektronické komponenty do krytu řídicí jednotky elektrických vozů. Čistí a kontrolují, třídí nebo předělávají. Taková je alespoň základní koncepce. Srdeční řídící jednotka je však stejně citlivá jako životně důležitá pro hotový model elektromobilu – a jednotlivé montážní kroky musí být podle toho prováděny pečlivě a přesně. Robotický systém: šroubování ve sterilních podmínkách pro e-mobilitu To například znamená, že místa lepení ve výrobním procesu jsou nejprve vyčištěna. Za tímto účelem projíždí KUKA KR AGILUS body plazmovým hrotem a zbavuje je částic nečistot a dalších kontaminantů ionizovaným plynem o teplotě 30000 stupňů Celsia. Poté robot aplikuje těsnicí hmotu. KR CYBERTECH vkládá do skřínky další komponenty. „I nejslabší elektrický proud může zničit citlivé součástky,“ říká Franz Steinbauer, „proto je zde elektromagnetická kompatibilita obzvláště důležitá.“ Robot pak komponenty sešroubuje. „Celkem použijeme 158 šroubů v osmi různých variantách,“ vysvětluje vedoucí projektu. „Systém přivádí šroub skrz trubku každé čtyři vteřiny.“ I když to může znít triviálně, v praxi je to složitější. Protože šrouby jsou dodávány jako volně ložené zboží a tento typ balení tak vytváří tření mezi jednotlivými kovovými díly, musí deflektor oddělovat šrouby a prach pomocí stlačeného vzduchu. Montáž probíhá v prakticky sterilních podmínkách. Voda a elektřina jsou ve výrobě nekompatibilní – nebo snad ne? „V průběhu celého montážního procesu shromažďujeme pro každou součástku tzv. datový strom. To znamená, že od nejmenšího šroubku až po vnější kryt elektromobilu můžeme přesně vysledovat, odkud pocházejí a jak byly zpracovány. To nám následně umožňuje vyvodit závěry v případě, že řidič elektromobilu zaznamená poruchu,“ říká ex-šéf prodeje Georg Dullinger. Mezitím jsou opakovaně prováděny testy těsnosti a funkční testy vozidla, tak aby byla zajištěna vysoká kvalita zpracování. Obzvláště fascinující je závěrečný krok: robot KR CYBERTECH zvedá z dopravníku hotové řídicí jednotky pro elektromobily a plní je vodou. „Voda, elektřina a datové technologie by se vlastně nikdy neměly potkat,“ říká vedoucí projektu SAR Franz Steinbauer. „V tomto případě ale vše spojíme během zhruba 100 sekund; voda se pak v následujících krocích používá k chlazení.“ Jaký stupeň automatizace je zapotřebí? Robot KUKA umisťuje řídicí jednotky do vysokonapěťové a nízkonapěťové Malé, ale šikovné! Řídicí jednotky elektromobilu vyrobeného pomocí robotů KUKA.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=