74 | A-Z ELEKTRO | leden/únor 2023 ELEKTROMOBILITA Přenosnou SECTRON AC nabíječku 16 A/400 V jsme dostali v praktické brašně s uchy, která chrání kabel před poškozením při převozu nebo uložení. Součástí balení byl český manuál a držák na zeď. Celková délka nabíječky dosahovala necelých 6 metrů a vážila 3 kila. Délku považujeme za zcela dostatečnou, neboť pokud je 400V zásuvka umístěna kdekoliv v garáži, vždy se dalo najet tak, abychom pohodlně dosáhli do nabíjecího portu. Při manipulaci s nabíječkou (kabelem) nás překvapila lehkost obsluhy. Kabel se nijak nekroutil a šel snadno rozmotat a zase smotat, brašna je dostatečně velká a materiál něco vydrží. Jako výhodu vnímáme také možnost připevnění nabíječky na stěnu v garáži pomocí přiloženého držáku. Pokud jsme neměli naplánovanou delší cestu s nabíjením, nemuseli jsme nabíječku vybalovat a znovu balit. Jednoduše jsme ji nechali na nainstalovaném držáku. Pojďme ale k technickým parametrům. Na jedné straně nabíječky je červená zástrčka CEE 5pin 16 A/400 V, na druhé je zástrčka Mennekes Typ 2. V balení jsme měli také příplatkové příslušenství v podobě redukce na zásuvku 230 V. Jak již hodnoty v názvu nabíječky napovídají, jedná se o 16 A provedení s výkonem 11 kW, což je pro většinu elektrických vozů maximální nabíjecí výkon na AC nabíjení. Práce s nabíječkou je velmi jednoduchá. Jeden konec nabíječky zasunete do zásuvky ve zdi, naběhne displej a pomocí jednoho tlačítka můžete nastavit omezení nabíjecího proudu (v Amperech v krocích od 6 do 16 A) a pomocí druhého si nastavit odložení nabíjení (až 9 hodin). Tuto funkci oceníte v momentě, kdy máte u svého dodavatele elektřiny sjednaný nízký/vysoký tarif. Potom už stačí připojit nabíječku do zaparkovaného vozidla a podle nastavených parametrů se spustí nabíjení. Displej nás po dobu nabíjení informuje o aktuálně dodané elektřině do vozidla, jakým proudem je vozidlo nabíjeno, jakou má nabíječka provozní teplotu, kolika Správný nabíjecí kabel patří do výbavy každého elektromobilu Všichni uživatelé elektromobilu řeší otázku efektivního nabíjení. A tím myslíme jak v čase, místě tak ceně. Pojďme se společně podívat na jedno elegantní řešení. Společnost SECTRON prodává přenosnou nabíječku 16 A do trojfázové 400 V zásuvky s možností dokoupení redukcí na vidlici CEE 3pin (pro kempovou zásuvku) a 230 V CZ/ SCHUKO. Je toto řešení dostatečné pro každodenní používání nebo to je jen nouzová alternativa? Výrobek jsme otestovali a v tomto článku přinášíme zhodnocení. fázemi je nabíječka s vozidlem spojena. Po dokončení nabíjení si nabíječka zapamatuje množství dodané energie do vozu a tento údaj uloží do paměti. Po dobu testování jsme tak měli přehled o každém nabíjecím cyklu a množství dodané energie. Tuto funkci vnímáme velmi pozitivně, protože na konci měsíce lze na displeji vyvolat tyto záznamy z paměti nabíječky a předat celkovou měsíční spotřebu energie k vyúčtování. Takovým jednoduchým postupemmůže zaměstnanec vykazovat nabíjení vozu doma a zpětně jej vyúčtovat dle vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí – o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad. V průběhu testování jsme se setkali také se situací, kdy došlo při dobíjení vozu k výpadku proudu a obávali jsme se, jestli budeme mít vozidlo ráno připraveno k provozu. Potěšilo nás, že bylo vše v pořádku a my se nemuseli obávat krátkého dojezdu. Zástupce společnosti SECTRON nám potvrdil, že tyto dvě výše popsané vlastnosti jsou novými funkcemi chytré nabíječky s nejnovějším firmware. V průběhu testování jsme se nesetkali s žádnými komplikacemi. Nabíječka se dá vozit v praktické brašně v autě a začínajícím elektromobilistům poskytne jistotu možnosti nabíjet z jakékoliv zásuvky po trase. Při krátkých trasách nabíječka supluje na stěně dražší a mnohdy méně vybavený Wallbox. Výsledek testu nás mile překvapil a můžeme potvrdit, že tato přenosná nabíječka patří do každého
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=