LEGISLATIVA září/říjen 2022 | A-Z ELEKTRO | 95 o provedené revizi, která byla provedena ve stanovených lhůtách a v rozsahu, nebo není doložen ve stanovených případech souhlas, vydaný pověřenou organizací, že předmětné zařízení je schopno bezpečného provozu (závazné stanovisko/osvědčení vydané TIČR), B) provoz vyhrazeného technického zařízení v rozporu s průvodní nebo provozní dokumentací, C) chybí-li průvodní dokumentace nebo provozní dokumentace k vyhrazenému technickému zařízení, pokud byla vydána. Není-li průvodní dokumentace nebo provozní dokumentace k vyhrazenému technickému zařízení k dispozici, stanoví rozsah kontroly zařízení provozovatel místním provozním předpisem k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.“ Z výše uvedeného jasně vyplývá jak povinnost provádění revizí el. zařízení, tak i nezbytnost provést kontrolu dokumentace vyhrazeného elektrického zařízení, protože chybějící dokumentace je považována za stav ohrožující bezpečnost. Není-li provozovatel vlastníkem vyhrazeného technického zařízení, je tento provozovatel povinen zajišťovat řádné používání a provoz tohoto zařízení, a to ode dne prokázaného převzetí vyhrazeného technického zařízení. Vyhrazené elektrické zařízení lze provozovat, pouze pokud jeho stav byl ověřen v souladu s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci provedenou prohlídkou, zkouškou, kontrolou a revizí, které byly provedeny ve lhůtách stanovených řádem prohlídek, údržby a revizí podle odstavce 5, který musí být pro tento účel zpracován. Řád prohlídek, údržby a revizí může být součástí řádu preventivní údržby, pokud byl pro vyhrazené elektrické zařízení vydán. Jedná- -li se o vyhrazené elektrické zařízení, pro které je v průvodní dokumentaci uvedena lhůta k provedení pravidelné revize nebo kontroly kratší, než je stanoveno řádem prohlídek, údržby a revizí v souladu s právními a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, postupuje se podle lhůty uvedené v průvodní dokumentaci. V řádu prohlídek, údržby a revizí pro provoz vyhrazeného elektrického zařízení se stanoví: A) jednotlivé úkony prohlídek, zkoušek a údržby, včetně preventivní údržby, s přihlédnutím k požadavkům výrobce jednotlivých vyhrazených elektrických zařízení obsaženým v jejich průvodní dokumentaci, k právním a ostatním předpisům k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k provozním podmínkám vyhrazených elektrických zařízení, B) pravidelné intervaly provádění úkonů podle písmene a), C) způsob evidence výsledků prohlídek, zkoušek, údržby a evidence zjištěných a odstraněných závad při provozu a údržbě vyhrazeného elektrického zařízení, D) lhůty revizí v souladu s přílohou č. 4 nařízení vlády č. 194/2022 Sb. Prozatímní vyhrazené elektrické zařízení nebo jeho části je nutné v době, kdy není používáno, vypnout, pokud jeho vypnutím nebude ohrožena bezpečnost práce nebo provozu; o nutnosti ponechat jej v provozu rozhodne osoba odpovědná za elektrické zařízení. Vyhrazené elektrické zařízení, u kterého se zjistí stav bezprostředně ohrožující bezpečnost práce nebo provozu daného zařízení, je nutné neprodleně odpojit od napájecího zdroje a zajistit proti nežádoucímu připojení; není-li to možné, je nutné zajistit jeho opravu bez zbytečného odkladu. Požadavky na revize elektrických zařízení a zprávy o revizi Revize na vyhrazeném elektrickém zařízení musí být provedena rovněž, jde-li o změnu — parametru ochrany proti přetížení a zkratu, — ochrany před úrazem elektrickým proudem, — ve vlastnostech ochrany před účinky atmosférické a statické elektřiny. Jedná se o jasný požadavek, kdy provádět revize a za vyzdvihnutí stojí především povinnost provést revizi při změně vlastností ochrany před účinky atmosférické a statické elektřiny, protože na to se v praxi velmi často zapomíná. V poslední době se do objektů instaluje čím dál více různých technologií, které část není kam umístit, a proto se umísťují na střechu domu, čímž ovšem dochází ke změně vlastností ochrany před účinky atmosférické a statické elektřiny, a tudíž je nezbytně nutné provést revizi. Provozovatel vyhrazeného elektrického zařízení zajistí zaznamenání změn do průvodní nebo provozní dokumentace. Tento požadavek je zcela logický, ale velmi často je opomíjen. Legislativa nestanovuje, kdo zaznamenání změn má učinit, ale stanovuje povinnost zaměstnavateli, aby zaznamenání změn zajistil, tedy, aby určil osobu, která to provede. Nová legislativa rovněž obsahuje výjimky, kdy není nutno provádět revize, která zní následovně: „Na elektrickém zařízení, které je součástí přenosové a distribuční soustavy držitele licence na přenos elektřiny a držitele licence na distribuci elektřiny podle jiného právního předpisu a u elektrických přípojek provozovaných držitelem licence na distribuci elektřiny, nemusí být prováděny pravidelné revize, pokud je bezpečnost elektrických zařízení zajišťována pravidelnými kontrolami a údržbou podle řádu preventivní údržby. „Řád preventivní údržby obsahuje minimálně: — specifikaci vyhrazených technických zařízení, na které se vztahuje, — specifikaci minimálních kvalifikačních požadavků osob provádějící činnosti a úkony podle řádu preventivní údržby, — pracovní postupy pro jednotlivé skupiny vyhrazených technických zařízení, na které se vztahuje, — lhůty pro provádění jednotlivých pracovních postupů, — specifikaci záznamů o provedených úkonech a způsob jejich archivace, — členění závad podle stupně jejich závažnosti, — lhůty pro odstranění závad. V souvislosti s touto výjimkou je nutno ovšem důrazně upozornit, že se jedná jen o zařízení přenosové a distribuční soustavy, nikoliv třeba o výrobny el. energie nebo jiná zařízení, pro která je zpracován řád preventivní údržby. Na základě této výjimky se zařízení distribuční a přenosové soustavy nemusí řídit lhůtami pravidelných revizí dle přílohy č. 4 nařízení vlády č. 190/2022 Sb. Příloha č. 4 nařízení vlády stanovuje: Základní nejdelší lhůty pravidelných revizí vyhrazeného elektrického zařízení včetně zařízení pro ochranu před účinky atmosférické a statické elektřiny, jak z nadpisu vyplývá, nejedná se o úplný výčet lhůt pro všechna vyhrazená elektrická zařízení, ale pouze o výběr nejobvyklejších zařízení a stanovení lhůt pro ně. Vyhrazené elektrické zařízení, pro které nestanovuje tato příloha lhůtu, je revidováno podle lhůt, které jsou stanoveny v jiných právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, což ve své podstatě znamená, že takováto zařízení mohou být i nadále revidována ve lhůtách dle platných technických norem (viz tabulka). Doplňující informace k základním nejdelším lhůtám pravidelných revizí vyhrazeného el. zařízení A) Pokud se na el. zařízení vztahuje více než jedna revizní lhůta, použije se z nich lhůta nejkratší. B) Pravidelná revize musí být provedena v roce, do kterého spadá konec stanovené lhůty od doby provedení poslední revize. Netýká se lhůt, nepřesahujících délku jednoho roku. C) Provozovatelé, kteří mají zpracován řád preventivní údržby, kdy pravidelnými kontrolami a údržbou je zajišťována minimalizace rizik souvisejících s provozem elektrických zařízení, mohou ve svém řádu preventivní údržby stanovit lhůty pravidelných revizí až dvojnásobné. D) Výše uvedené lhůty nemusí být uplatněny na vyhrazená elektrická zařízení splňující požadavky stanovené § 21 odst. 1 zákona (toto je ona výjimka z nutnosti provádět pravidelné kontroly
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=