A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2022

červenec/srpen 2022 | A-Z ELEKTRO | 71 ELEKTROMOBILITA Stäubli Systems, s.r.o. Hradecká 536 CZ-530 09 Pardubice E-mail: robot.cz@staubli.com www.staubli.com Co se infrastruktury týče, jako každodenní uživatel elektromobilu bez možnosti nabíjet doma musím kvitovat, že hustota nabíjecí sítě se poslední dva roky zásadně navýšila. Na druhou stranu v koncepci nabíjecích míst jako bychom ustrnuli okolo roku 2010 – jako tzv. „rychlonabíjecí“ body se nadále stavějí pouze 50kW stanice. To mohlo fungovat pro EV z této doby – měly baterie s okolo 15–25 kWh energie, tzn. nabíjecí rychlost pro ně byla dvojnásobná. Dnes však mají baterie elektromobilů energii okolo 50–100 kWh. Přitom nabíjecí stanice s výkony >100 kW na trhu jsou. Přiblížíte projekt elektro autobusů na Slovensku, kde se nachází i konektory CombiTac? Co je největší výhoda modulárních konektorů v této aplikaci? V tomto projektu bylo EVC osloveno s poptávkou modernizovat trakční baterie elektrobusů Modulo, které provozuje budapešťský dopravní podnik BKV. Aktuální výrobce těchto inovativních, modulárních, kompozitových elektrobusů však musel přikročit k radikálnímu řešení. Původní výrobce bateriových článků dnes totiž neexistuje. Bylo tak zapotřebí navrhnout zcela nový bateriový systém, který by byl s vozidlem kompatibilní, tzn. vešel se do původních zástavbových prostorů, avšak zároveň svými parametry navýšil dojezd, zkrátil časy na nabíjení a balancování a k tomu všemu umožnil využít plný výkon elektrického pohonu vozidla. Za tímto účelem EVC navrhlo změnu chemie lithiových článku, současně se nám za použití modernějších technologií povedlo výrazně snížit váhu vozidla. Třešničkou na dortu celé repase je pak vylepšení servisovatelnosti a provozu, mezi které patřila právě i nová kabeláž s na míru navrženými konektory Stäubli CombiTac. Původní baterie totiž obsahovala několik samostatně vedených kabelových svazků s vlastními konektory, které se musely zapojovat a odpojovat v konkrétním pořadí. EVC se ve spolupráci se Stäubli podařilo vytvořit jeden konektor, využitelný na všech místech propojení trakční baterie, umožňující manipulaci se všemi svazky najednou pohybem jedné páčky. Bonusem pak je možnost bezpečně zavřít konektor boxů trakčních baterií při přepravě a opatřit je nalepovací plombou proti neautorizovanému vstupu. „Vedle kvality Stäubli si ceníme i toho, že jak se vyvíjejí potřeby naše a našich zákazníků, vyvíjí se i portfolio vašich produktů. Máme tak vždy možnost výběru a reakce na požadavky trhu.“

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=