70 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2022 ELEKTROMOBILITA S EVC spolupracujeme pěknou řádku let, pokud mám správné informace, tak první projekt byl s Power line 3 / 10BV předělávka Roomstera na elektro auto v roce 2011. Čeho si ceníte na 10leté spolupráci? Jak zmiňuji v popisu firmy, EVC Group vzniklo s úmyslem elektrifikovat vlastními silami (HW & SW) spalovací vozidla. Teprve následně přišly další projekty elektrifikace široké palety průmyslových aplikací – manipulační techniky, stavebních strojů, ale též lokomotiv, armádních roleb nebo sportovních automobilových speciálů. Jestli jsme si však od počátku podnikání v elektrifikaci spalovacích vozidel něco odnesli, byla to zkušenost, že laciné díly jsou dvakrát placené, a že tak musíme spoléhat právě na výrobce kvalitních komponent, jako je Stäubli. Vedle vaší kvality si ceníme i toho, že jak se vyvíjejí potřeby naše a našich zákazníků, vyvíjí se i portfolio vašich produktů. Máme tak vždy možnost výběru a reakce na požadavky trhu. EVC vstoupilo do druhé dekády spolupráce se Stäubli Firma EVC, zabývající se vývojem a výrobou bateriových systémů, se na Stäubli spoléhá už od roku 2010. Naposledy za použití našich produktů vyvinuli lithiovou baterii na míru pro inovativní elektrobusy Modulo. O rozhovor jsme požádali obchodního manažera E-mobilních řešení pana Jana Vejbora. Od založení firmy byla hlavním polem působnosti elektrifikace vozidel? Můžete firmu blíže představit včetně založení a dalších aktivit? Úvodní myšlenkou majitele EVC Group, pana Tomáše Čudrnáka, bylo dokázat vlastními silami přestavět spalovací vozidla na elektromobily tak, jako se už nějakou chvíli dělo na západ od našich hranic. To bylo mezi lety 2007–2012, kdy se i naše firmy poprvé projektově potkaly. Měli jsme tehdy na kontě řádku přestaveb vozů značky Škoda Auto: Fabií (řada „F“), Roomsterů (řada „R“), dokonce i vývojového prodlouženého Superbu II. Díky této počáteční zkušenosti s automotive, ale současně i se stavbou lithiových baterií, a to včetně vlastního vývoje jejich řídicího systému (BMS), může EVC na prahu 3. desetiletí 21. století rozvinout své podnikání i do nových oblastí. Těmi jsou vlastní průmyslová bateriová úložiště (ESS) nebo vyrovnávací baterie pro vodíkové pohony. Aktuální akvizicí je sloučení s další v oboru činnou českou Tremondi. Ta na poli zakázkové elektromobility existuje ještě o nějaký pátek déle a díky níž se můžeme ještě hlouběji věnovat poli elektrifikace v motorsportu, vojenských aplikacích a též ve vodíkovém průmyslu. Jak je na tom obecně Česká republika, jsme spíše pozadu nebo pozorujete rostoucí trend, co se týče elektro dopravních prostředků? Jak jsme vybaveni, co se týče infrastruktury? Ohledně výroby EV na tom není ČR špatně – např. na úrovni výroby elektrobusů patříme k malému zázraku – ještě v druhém desetiletí zde souběžně existovaly tři úspěšné firmy – ŠKODA ELECTRIC, SOR Libchavy a ostravská EKOVA. Dále, poslední roky se k EV „překlápí“ i automotive a vznikají u nás elektromobily značek Škoda Auto a Hyundai. Problémem pro nás a naše zákazníky zůstává rozkolísaná podpora státu, což se následně odráží i v poptávce trhu. Přitom vývoj složitých zařízení, mezi něž patří i bateriové systémy a elektro stroje, vyžaduje stabilní tržní prostředí.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=