A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2022

VĚDA A VÝZKUM 88 | A-Z ELEKTRO | listopad/prosinec 2022 Systém není určen pro sériové zavedení, ale slouží firmám jako nezbytný mezičlánek pro vývoj jejich vlastních systémů. „Klienti ho využijí v testovacích vozech nejen v České republice, ale například i Německu a Japonsku. Drive-by-Wire Car Interface 2 představuje důležitou etapu na cestě za novým produktem, ať už jde o asistenční systém (ADAS), který pomáhá řidiči například při řízení či parkování, nebo ještě pokročilejší autonomní systémy řízení. Protože firem v této oblasti přibývá, stoupá i poptávka po našem systému. V první fázi počítáme s prodejem desítek kusů výrobku,“ řekl jednatel společnosti Petr Šimoník, který je současně vědecký a pedagogický pracovník VŠB-TUO. Společnost autinno zajistí výrobu a prodej licencovaných produktů. Její zástupci plánují komercializaci i dalších výsledků smluvního výzkumu VŠB-TUO v oblasti automobilové elektroniky. „Chceme být malý dynamický start-up, který bude rychle reagovat na dění na trhu. Vedle systému pro osobní vozy chceme v budoucnu nabízet i produkty pro autobusy a nákladní automobily,“ dodal Šimoník. Zatímco nově vzniklá společnost bude vyrábět, dodávat zařízení a následně k nim zajišťovat servis, výzkum zůstane nadále doménou Spin-off společnost VŠB-TUO autinno nabízí systém pro vývoj samořízených aut Auta, která poslouchají. Právě k dosažení tohoto cíle směřuje první produkt, s nímž přichází na trh první spinoff společnost Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) nazvaná autinno. Systém Drive-by- -Wire Car Interface 2 je určený pro vývoj asistenčních systémů a automatizovaného řízení v osobních automobilech a podle jeho autorů nemá z hlediska funkcí a technického zpracování obdoby. Zařízení vzniklo díky dlouhodobé spolupráci výzkumníků univerzity se společností Valeo, která bude jedním z odběratelů. VŠB-TUO. Založení spin-off je navíc v souladu se strategickou vizí SMARAGD a jejím stěžejním projektem REFRESH, který chystají obě ostravské univerzity a Moravskoslezské inovační centrum s cílem přinést do regionu potřebné inovace propojením špičkových vědců, studentů i soukromých firem. „Vznik společnosti autinno jasně dokládá, že univerzita je schopná provádět velmi kvalitní výzkum, který reaguje na potřeby komerční sféry a přispívá k transformaci regionu. Vize SMARAGD a projekt REFRESH to ještě zintenzivní,“ uvedl prorektor VŠB-TUO pro strategii a spolupráci Igor Ivan. První generaci Drive-by-Wire výzkumníci vyvinuli během jednoho roku, zhruba stejný čas potřebovali na stávající systém určený pro komercializaci. Cena zařízení se bude pohybovat řádově v desítkách tisíc eur v závislosti na variantě pro konkrétní typ vozidla, výroba spolu s testováním trvá několik týdnů. Podíl z prodaných produktů bude společnost odvádět mateřské univerzitě. „Plně elektronické řízení typu Drive- -by-Wire umožnuje vysokou dynamiku řízení a je preciznější než sebelepší testovací řidič. Díky integraci systému se naše testovací auta stávají plně řiditelnými v podélném i příčném směru s možností nouzového brzdění a dalších specifických funkcí vhodných pro vývojové účely,“ ocenil spolupráci generální ředitel vývojového centra Valeo Leoš Dvořák. Paralelní vývojový stupeň Drive-by- -Wire Truck, jako nezbytný vývojový modul nového prototypu vozidla TATRA s automatizovaným řízením, hodlá využít i kopřivnická Tatra. „Pro nás je Drive-by-Wire Truck efektivní nástroj pro integraci dílčích systémů autonomního řízení do prototypů. S tímto nástrojem můžeme být více flexibilní ve vývojové fázi a připravit požadavky na finální

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=