78 | A-Z ELEKTRO | leden/únor 2022 LOGISTIKA Podle experta na mezinárodní přepravu ze společnosti Geis CZ AIR+SEA s.r.o., Davida Knoblocha vše začalo již na začátku roku 2020: „První velké problémy se začaly objevovat po čínských svátcích v roce 2020, kdy byly uzavřeny podniky, zastavila se výroba a letiště. Přístavy fungovaly velmi omezeně v důsledku chybějící pracovní síly. Když se následně výroba opět spustila, začaly lockdowny v USA a Evropě.“ V průběhu července 2020 sice došlo k nevídanému oživení poptávky, ale rejdaři přesto omezovali svou kapacitu. Chyběl personál a další volné kapacity. Nebylo možné zajistit včasné vracení vyložených kontejnerů do přístavů a přijímání těch, které nově připluly. Začaly také potíže s chybějícími kontejnery, které v některých regionech trvají dodnes. Po znovuotevření Suezského průplavu po jeho zablokování v březnu 2021 začalo docházet k problémům i v evropských Covid, nehoda v Suezu a počasí: Trojice, která změnila nejen mezinárodní přepravu Hlavní přístavy v Číně loni reportovaly za období leden–listopad pokles přeložených kontejnerů ve srovnání se stejným obdobím roku 2020, nicméně důvodem nebyla menší poptávka. Pravou příčinou je totiž souhrn negativních faktorů, které se v posledních dvou letech na sebe nabalily a způsobily obrovské problémy v dopravě po celém světě s důsledky daleko přesahujícími oblast logistiky. Dovážené zboží je nedostupné, výrazně dražší a vyhlídky na zlepšení zatím nejisté. přístavech – vykládky byly nezvykle nepravidelné a terminály extrémně zahlcené. Krátce po této události byla kvůli rozšíření koronaviru na měsíc omezena kapacita přístavu Yantian v čínském Šen-čenu (Shenzhen). Výsledkem byly obrovské zácpy, kdy před přístavem na kotvě stálo až 40 kontejnerových lodí. Rejdaři začali využívat okolní přístavy a doba přepravy se prodlužovala. Dalším faktorem, způsobujícím eskalaci potíží, bylo nepříznivé počasí. Kvůli tajfunům v Číně byly některé přístavní terminály uzavřeny několik dní. Vinou záplav se objevily komplikace třeba v Německu. Jak ale říká David Knobloch, prokurista společnosti Geis CZ Air + Sea: „Zásadní příčinou krize v dopravě však zůstává covid a ruku v ruce s ním zavedení nulové tolerance v Číně, která výrazně ovlivňuje personální kapacitu.“ A dodává: „Situace se přenáší i do vnitrozemských vlakových terminálů v některých městech. Řidiči jsou na místo vykládky doprovázeni policejní eskortou a z auta nesmějí vůbec vystupovat. Nemohou vyzvedávat importní kontejnery na terminálech a doručovat na vykládky. Kontejnery určené k exportu nejsou vpuštěny do přístavu a pokud ano, musí zůstat 14 dní v karanténě. Tím se zvyšuje tlak na okolní alternativní přístavy.“ Na moři po celém světě stojí téměř 400 kontejnerových lodí před přístavy, které nestíhají odbavovat jednotlivé kontejnery Operativní řízení dopravy je těmito tlaky výrazně zatěžováno – informace se mění ze dne na den a není snadné vše zkoordinovat tak, aby lidé dostali prvotřídní službu, na kterou jsou zvyklí. Celý přepravní řetězec je významně narušen a doručování zboží se prodlužuje v řádech týdnů. David Knobloch vysvětluje, jak se Geis snaží i přes tyto zásadní komplikace naplnit potřeby svých Kontejnerové lodě na kotvách čekající na vpuštění na hráz přístavu Long Beach v Los Angeles v Kalifornii, foto: Bloomberg
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=