A-Z ELEKTRO září / říjen 2021

10 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2021 NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI P odíl elektroniky, různých řídi- cích prvků a softwaru na řízení a provozu vozidel se neustále zvyšuje, a úměrně s tím roste hrozba hackerského útoku na ně. S rostoucím podílem elektroniky narůstá i škála zranitelností, které hackeři zneužívají k neoprávněném přístupu do vozidla nebo díky kterým mohou ovládnout jednotlivé systémy auta. Výrobci auto- mobilů dohánějí zpoždění v zabezpečení proti hackingu, ve kterém pokulhávají za IT průmyslem v řádu let. Zabezpečení aut před hackingem výrazně zaostává za IT sektorem Hacking aut není nová záležitost, zpo- čátku šlo zejména o jednoduché techniky napodobení dálkového odemykání aut. S rostoucím množstvím elektronických prvků ve vozidlech ale stoupá i jejich zranitelnost. Luxusnější moderní auto- mobil v sobě skrývá stovky elektronických prvků, více než 4 km kabelů a drátů a miliony řádků softwarového kódu. Myslíte, že máte své auto pod kontrolou? Co všechno lze hacknout v automobilu „V podstatě jakákoliv vozidla, která v dnešní době opustí výrobní linku, obsahují integrované obvody, které řídí různé funkce. Mezi kritické funkce patří například brzdy, airbagy, bezpečnostní pásy, apod. Dále se může jednat o řízení spalování či efektivní spotřeby, informace o poloze vozidla, ale i služby, které zlep- šují komfort řidiče během jízdy. Výrobci aut v poslední dekádě investovali pro- středky do vývoje elektroniky, která dělá vozidla efektivnější, pohodlnější a v rámci možností i ekologičtější. Ovšem s nárůs- tem objemu elektroniky a obslužného SW se přímo úměrně rozrůstají možnosti útočníka, který se může pokusit danou funkčnost zneužít ve svůj prospěch,“ říká Michal Merta, ředitel pražského Cyber Fusion Centra společnosti Accenture. Začalo to bezklíčkovým odemykáním Hackeři se v první řadě zaměřují na to, z čeho mohou mít přímý užitek. Proto se hlavní zájem soustřeďuje ještě stále na to, jak vozidlo odcizit. U bezklíčkových systémů odemykání se většinou zloději snaží odposlechnout a napodobit sekvenci signálů, které majitel vozidla vyšle. Pokud chtějí být hackeři úspěšní, musejí být vždy krok před výrobci. Jakmile výrobci automobilů zareagovali tím, že pevnou sekvenci signálů vysílaných ovladačem nahradili variabilní plovoucí sekvencí, útočníci nasadili dlouhodobější odposlouchávání a prediktivní metody odhadu potřebného sledu signálů. S využi- tím bezklíčkových mechanismů startování vozidla si zase poradili spoluprací dvou hackerů se dvěma rádii, která imitují vy- sílání nízkých a vysokých frekvencí, které probíhá při přiblížení majitele s ovlada- čem a stisku tlačítka startování. Problém s hackingem aut je zejména v tom, že je možné ovládnout systémy, jejichž nefunkčnost přímo ohrožuje lidské životy. Lze zneužít například senzory, které monitorují tlak v pneu- matikách, takže vysílají varovné sig- nály nebo zamezí vozidlu v další jízdě.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=