A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2021

Testo, s.r.o. Jinonická 80 158 00 Praha 5 Tel.: +420 222 266 700 Fax: +420 222 266 748 E-mail: info@testo.cz www.testo.cz Více informací na www.testo.cz MĚŘICÍ PŘÍSTROJE červenec/srpen 2021 | A-Z ELEKTRO | 65 účinnosti chladicího zařízení. Pokud se v chladivovém okruhu později vysky- tuje další podchlazení (např. prostřed- nictvím externího dochlazovače) musí být zkontrolovány, resp. dopočítány veškeré složky kapalinového potrubí. Dalším důležitým parametrem je přehřátí. Přehřátí je stejně jako podchlazení jednou z nejdůležitějších veličin hodnocení aktuálního výkonu zařízení. Principiálně však musíme rozlišovat, na jakém místě v chladivo- vém okruhu má být výpočet přehřátí proveden. Přehřátí výparníku se zjišťuje ih- ned za výparníkem na začátku sacího potrubí. Na stejném místě se nachází tykavka termostatického expanzního ventilu nebo čidlo přehřátí elektricky spouštěných expanzních ventilů. Přehřátí v sacím potrubí vzniká zpravidla průnikem tepla okolí izolací sacího potrubí. Tento průnik tepla je normálně a u optimálně na- plánovaných a provedených zařízení nežádoucí, neboť chladicí okruh musí toto teplo také odvést. Pokud jsou v sacím potrubí zapojeny další výměníky tepla, které například jako takzvané „interní výměníky tepla“ za- ručují tepelné spojení sacího a kapa- linového potrubí, pak se však v součtu jedná o velmi kladný a výkon zvyšující efekt (kromě u R-717 a R-22). Přehřátí na sání kompresoru, zjištěné přímo před vstupem pře- hřáté nasávané páry do kompresoru, vyplývá ze součtu přehřátí výparného a sacího potrubí včetně případně pří- tomného interního výměníku tepla. Další přehřátí vyskytující se na kompresoru nelze v praxi téměř zjistit a nemá proto pro servis skoro žádný význam. Toto přehřátí je z ma- ximální části způsobeno chlazením nasáté páry kompresoru a je speci- fické pro jednotlivé výrobce. Při pravidelném servisu je často důležité, aby servisní technik rychle získal důležité parametry. Takzvaná manometrová baterie je nejdůležitěj- ším měřicím přístrojem servisních techniků. Tento nepostradatelný měřicí přístroj je však často v autě a na stavbě vystaven mechanické a teplotní zátěži. Analogové prove- dení, tedy manometr s ručičkami, je velice citlivý na okolní vlivy a může díky tomu měřit nepřesně. Kromě toho nemůžeme přímo odečítat rozhodující hodnoty jako přehřátí a podchlazení. Při manuálním výpočtu uvedených hodnot vždy existuje riziko špatných výsledků. Jinak je tomu u digitálních servisních přístrojů. Zde můžeme tlaky zařízení a k nim patřící teploty evidovat pro zjištění přehřátí nebo podchlazení souběžně a velmi přesně, jako je to u nové řady 55x. Osvětlení displeje, doladění tlaku okolí i teplot a také ukládání naměřených údajů včetně zákazníků jsou užitečné do- plňky, díky nimž může servisní zásah probíhat rychle a efektivně. Proto si dnes kufřík s nářadím odborníka na chladicí a klimatizační techniku nedokážeme bez digitálních přístrojů na měření parametrů chla- dicích zařízení vůbec představit. Obr.5: Měření podchlazení před expanzním ventilem Obr.6: Měření přehřátí výparníku. Obr.7: Měření přehřátí na sání kompresoru.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=