A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2021

SPECIÁLNÍ KABELY 50 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2021 Č tyři obří ocelové válce se otá- čejí kolem své vlastní osy, díky čemuž se velkokapacitní těžký traktor, který je na nich umístěn, stává lehkým jako pírko: toto je první dojem zprostředkovaný nejavantgard- nějším a nejpružnějším dynamome- trem svého druhu, určeným pro pod- vozky s pohonem všech kol. Válce jsou na zkušebním stanovišti poháněny a brzděny vozidlem. Simulují odpor, který by vozidlo muselo překonat na silnicích nebo v terénu. Projekt byl ambiciózní a jeho dokončení trvalo pouhých 14 měsíců. Výsledkem byl dynamometr pro společnost AGCO, která se nachází v bavorském závodě Marktoberdorf. Přední američtí vý- robci zemědělských strojů už nějakou dobu hledali vlastní zkušební stano- viště, které by umožnilo komplexní a reprodukovatelné testování celé výrobní řady vozidel AGCO na jediném zařízení. Do té doby představovalo testování traktoru a jeho příslušenství za re- álných zatěžovacích podmínek velmi nákladný a časově náročný proces, který zahrnoval testovací jízdy doma i v zahraničí. Kromě toho musely být jednotlivé části metodicky testovány a kontrolovány ve fázi vývoje, ještě předtím, než bylo vozidlo vůbec vyro- beno. Společnost AGCO se tedy roz- hodla najít způsob, jak simulovat potřebné podmínky ve zkušební laboratoři. Nebyl to snadný úkol. Takto vzpomíná Michael Gramlich, vedoucí elektrotechnického designu Zkušební stolice pro velkoobjemové stroje Avantgardní a flexibilní dynamometr pro podvozky zemědělských vozidel s pohonem všech kol, který je společným dílem firem Renk Test System GmbH (RTS), AGCO a HELUKABEL, vytyčuje nové standardy. a bezpečnostního inženýrství v RTS: „Požadavky na vývoj a konstrukci mul- tifunkčního dynamometru s pohonem všech kol byly náročné. Například jsme potřebovali být schopni umís- tit širokou škálu typů zemědělských vozidel s různým rozvorem na pod- vozkovém dynamometru, a to bez zdlouhavých časů přechodu na jiný typ vozidla. Během testování jsme také museli mít přístup k vozidlu.“ Výjimečná proudová zatížitelnost Konstrukce zařízení, včetně kabeláže, je mimořádně robustní. Mimo to jsou při testování zemědělských strojů v nepřetržitém provozu generovány enormní točivé momenty, až 80 000 newtonmetrů na každé kolo. Při zkoušení typických pracovních cyklů traktoru a dynamické jízdy se také simuluje jízda s různým sklonem do kopce a z kopce, což vyžaduje extrémně stabilní design. Rozhodujícím faktorem pro kabeláž dynamometru byla vysoká flexibilita v ohybu, ale ještě důležitější byla vy- soká proudová zatížitelnost. Michael Gramlich: „Motory v zařízení pracují při vysokých točivých momentech. Je třeba přenášet spoustu energie. Proto jsme do každého motoru na- instalovali deset kabelových svazků, každý o délce 60 metrů. Ale pak jsme měli problém s teplem generovaným kabely, které ležely na sobě v kabe- lovém kanálu. Toto teplo způsobilo pokles výkonu, a tím i pokles prou- dové zatížitelnosti.“ Dynamometr proto potřeboval speciální izolaci, aby zvládl vyšší teploty. „A společnost HELUKABEL byla schopna poskytnout řešení s výjimečnou proudovou zatíži- telností.“ Malý průřez – skvělý výsledek Objevila se další výzva: různé rozvory jednotlivých typů vozidel na dyna- mometru. Pokaždé, když je zařízení změněno – a to může být až třikrát denně – jsou kabely přemístěny spolu s tažným řetězem. To znamená, že musí být flexibilní, stejně jako dyna- mometr. Mnoho běžných komerčních kabelů splňuje požadavky na vysoký výkon zařízení, ale jejich velké průřezy

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=