A-Z ELEKTRO březen / duben 2020

březen/duben 2020 | A-Z ELEKTRO | 53 AUTOMATIZACE B + R automatizace, spol. s r.o. Stránského 3140/39 616 00 Brno-Žabovřesky Tel.: +420 541 420 311 E-mail: office.cz@br-automation.com www.br-automation.com L inka Kusttram na pobřeží Severního moře mezi obcemi De Panne u francouzských hranic a Knokke-Heist blízko hranic s Nizozemskem je nejdelší tramvajovou tratí na světě. Měří 68 km a má 70 zastávek. U železničního nádraží v Oestende je tramvajový uzel města tvořený ze tří tramvajových nástupišť a jedné odstavné koleje, jde tedy o poměrně kompli- kované místo s dvaceti výhybkami. V takto složité situaci nelze pouze ovládat jednotlivé výhybky, ale je třeba řídit celý komplex jako celek. Systém totiž musí zajistit nejen správné nastavení vlakové (tramvajové) cesty, ale musí rovněž odvrátit riziko střetu tramvají. Systém musí automaticky řešit, která z tramvají má přednost, a řídit jejich pohyb pomocí dopravních návěstidel (semaforů). Tím složitost systému velmi narůstá. Celý provoz je do- zorován dálkovým dohledem v dispečinku. Dispečeři mají vizualizaci celé tramvajové linky nejen na monitorech, ale také třeba na tabletech či jiných přenosných zařízeních. Jistě není bez zajímavosti, že řídicí systém automaticky ovládá rovněž průjezd tramvaje přes dva otočné mosty postavené nad mořským zálivem! Elektroline dodává komplexní řídicí a zabezpe- čovací systém, který umožňuje tramvajím auto- maticky ovládat výhybky prostřednictvím rádiové komunikace a zároveň zajišťuje bezpečný pohyb tramvají, chodců, cyklistů i automobilů. Řidič tramvaje na konečné stanici zadá do palubního zařízení číslo linky a nemusí se téměř o nic starat. Může do systému zasahovat v případě nutnosti, ale nikoliv v běžném provozu. Vysílač je umístěn na spodku vozu a směrem k přijímači umístěnému v kolejišti vysílá svou identifikaci rádiovou komuni- kací speciálně vyvinutou pro tento účel. „Vedení Dopravního podniku mělo jasnou představu, mělo zpracovaný projekt a my jsme měli zajistit bezpečnou automatizaci provozu,“ řekl nám Ing. Mikuláš Burgr, který ve společnosti Elektroline zaujímá pozici vedoucího realizace a engineeringu projektů souvisejících s řídicími systémy pro tram- vaje. „Fungujeme také jako systémový integrátor, a pro komplexní zajištění hardwarové platformy jsme vybrali firmu B&R, protože jsme s ní měli dobré zkušenosti z jiných projektů. Získali jsme od ní technologii, díky které se dá napsat software pro předepsanou vysokou úroveň bezpečnosti SIL3 (jedna ze čtyř úrovní definovaných drážní normou, kdy SIL 4 je nejvyšší stupeň bezpečnosti). Úroveň integrity bezpečnosti (SIL = Safety Integrity Level) je definována jako diskrétní úroveň pro stanovení požadavků integrity bezpečnosti.“ Kromě snad světově nejkomplexnějšího softwaru pro tramvajovou dopravu zahrnovala dodávka ko- lejové obvody, jež jsou klíčové pro detekci tramvaje v kolejích. „Využili jsme také technologii společnosti B&R pro komplexní vizualizaci v rozvaděčích, které Nejdelší tramvajová linka na světě je plně automatizovaná. Nejdelší tramvajová trať na světě na belgickém pobřeží se může pochlubit unikátní automatizací. Tramvaj blížící se ke křižovatce vysílá signál, který řídicí systém zpracuje, podle čísla linky této tramvaje vyhodnotí, v jakém směru má vůz pokračovat v jízdě, a podle toho automaticky nastaví výhybku pomocí elektrohydraulických přestavníků do požadovaného směru. Na unikátním automatizačním projektu se podíleli specialisté společnosti Elektroline a. s. se sídlem v Praze a společnosti B&R. jsou instalovány v rámci dodávky našeho systému. Vizualizace, tzv. „HMI – Human-Machine Interface“, je klíčová pro uvedení systému do provozu a velmi důležitá pro údržbu. Historie provozu se ukládá v rozvaděčích a na naší platformě si ji dále zpraco- váváme pro dálkový dohled technologických celků. Přehled o celém provozu zajišťuje dispečerský systém se svou vlastní vizualizací, který využíváme jak pro řízení tramvajových dep, tak pro komplexní řešení tramvajových křižovatek. Dá se říct, že vizu- alizace společnosti B&R je technologická a naše vizualizace je provozní. Nejobtížnější byla algorit- mizace systému, protože každý dopravní podnik má svou tradici a své zvyklosti a nelze proto použít nějaké univerzální řešení ze šuplíku. Takže náš re- alizační expertní tým vždy vyvine řešení na míru,“ vysvětluje Ing. Burgr. A Ing. Václav Pravda ze společnosti B&R do- plňuje: „Naše společnost disponuje aplikačním oddělením, které je schopno zákazníka efektivně podpořit, ať už se jedná o software v oblasti vizu- alizace či vlastního řízení. Tak tomu bylo i v tomto konkrétním případě, kdy se naši softwaroví vývojáři stali na nějaký čas součástí týmu Elektrolinu. Naše automatizační systémy byly primárně vyvinuty pro řízení strojních technologií, ale již dlouhou dobu nacházejí uplatnění i v mnoha dalších oblastech, ať už se jedná o telemetrie na plynovodech, energetiku a nyní i o dopravní infrastrukturu, jak ukázal i pro- jekt řízení tramvajového provozu v Oostende.“

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=