A-Z ELEKTRO březen / duben 2020

16 | A-Z ELEKTRO | březen/duben 2020 veletržní pozvánka V roce 2018 mohli výrobci ocelových trubek ještě jásat nad novým rekordem. Nárůst o 3‚3 procenta na celosvětově 172‚5 milionů tun ocelo- vých trubek a rour přinesl nejvyšší čísla všech dob. Výroba velkých rour, silně ovlivněná kompletním zásobením trhu a politickými vlivy, přitom zůstala těsně pod loňskou úrovní, zatímco výroba všech ostatních druhů vzrostla. Investice do infrastruktury Argumenty pro optimismus u výrobců trubek a rour, také však drátů a kabelů nabízí pohled na nejdůležitější země a kontinenty. Tak například začala Čína s realizací velkých projektů, protože znečištěné řeky i spodní voda a nedosta- tek vody je pro Říši středu výzvou, navíc zostřenou dramaticky posilující urbani- zací. Dle informací Spolkového minister- stva ekonomiky a energie dnes přibližně 100 milionů lidí v Číně nemá přístup k čisté pitné vodě. Současně vzroste potřeba vody mezi lety 2005 a 2030 o více než 500 miliard metrů krychlových. Čína nutně potřebuje ekologické technologie pro transport a čištění vody. Už dnes se realizují rozsáhlé investice do rozšiřování potřebné infrastruktury. První mraky Také pro výrobce nelegovaných, zastu- dena tažených drátů s různým obsahem uhlíku a povrchovými úpravami byly roky 2017 a 2018 úspěšné, když se dařilo zvy- šovat jak obrat branže, tak i objemy pro- deje ve většině produktových segmentů v tuzemsku i zahraničí. „Motorem tohoto Veletrhy wire 2020 & Tube 2020 Po dvou ekonomicky velmi úspěšných letech je rok 2019 poznamenaný globální nejistotou. Je však mnoho důvodů, které by mohly oborům trubek a rour resp. drátů a kabelů dodat optimismu – i když se dosažení čísel roku 2018 ve znamení konjunktury zdá spíše nemožné. vývoje byly kontinuálně rostoucí ceny su- rovin a kladný ekonomický vývoj v téměř všech odběratelských sektorech – v au- tomobilovém průmyslu, ve výrobě strojů a zařízení i ve stavebnictví,“ rozvádí Mario Bertling, jednatel německého Sdružení železných a ocelových drátů. První mraky na nebi se ukázaly v srpnu 2018, kdy automobilový průmysl v sou- vislosti s problémy kolem zavedení nové metody kontroly spalin WLTP zazname- nal pokles výroby o 31 procent a exportu o 34 procent. Tento vývoj dle informací ESV pokračoval až do prvního čtvrtletí 2019 a vedl ke zřetelnému poklesu objemu zakázek už od 4. čtvrtletí 2018. Přesto se podařilo ukončit rok 2018 díky vyšší zá- sobě zakázek ještě úspěšně co do objemu, na stránce výnosů však již s poklesem. Výzvy „V souvislosti s narůstajícími problémy automobilového průmyslu, hrozícími cly na automobily, ochrannými cly v USA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=