A-Z ELEKTRO leden / únor 2020

STROJE A PŘÍSTROJE 74 | A-Z ELEKTRO | leden/únor 2020 S tálým problémem ve výrobě jsou prostoje zařízení neu- stálou potřebou údržby. Dobu údržby lze však významně snížit jednoduchým řešením. Inženýři firmy DEPRAG SCHULZ GMBH u. CO. proto vyvinuli BASIC LINE pneumatický motor, dosahující obzvlášť atraktivního poměru ceny vzhledem k výkonu. S celosvětově unikátním systémem výměny lamel QuickVChange (V znamená vane) dochází k úspoře nadměrné doby na údržbu. Snadná výměna lamel je umožněna několika málo hmaty. Delší prostoje zaří- zení jsou vyloučeny, neboť výměna lamel u BASIC LINE pneumatického motoru se snadným servisem může být prove- dena přímo na stroji, bez demontáže. Pomocí klíče s vnitřním šestihranem a pinzety je možné opotřebené lamely v co nejkratším čase nahradit novými – i neproškolenými zaměstnanci. Po uvol- nění šroubů s válcovou hlavou na zadním čele a po odstranění kotouče lze provést nekomplikovanou výměnu. Celková údržba je ukončena během několika mi- nut a je dokonce rychlejší, než kompletní výměna motoru u zařízení. S lamelovým systémem QuickVChange se v porovnání se všemi dříve známými pneumatickými motory podstatně snižují nejen náklady na údržbu, dochází i k úspoře vzácného výrobního času. Opotřebení lamel je především dů- sledkem pracovního principu motoru: rotor, který excentricky obíhá ve statoru je uveden do pohybu. Lamely, nacháze- jící se v drážkách rotoru, jsou na stěnu statoru přitlačovány odstředivou silou a vytvářejí pracovní, vzájemně utěsněné komory. V důsledku expanze utěsněného přiváděného vzduchu dochází k přeměně tlakové energie na energii kinetickou BASIC LINE pneumatický motor se snadným servisem Bezproblémová výměna lamel Snížení nákladů na údržbu prostřednictvím systému výměny lamel QuickVChange. a motor se otáčí. Mezi lamelami a stěnou statoru vzniká tření – po delším provozu se lamely opotřebovávají. Mazání olejovou mlhou podstatně zlepšuje také celkovou životnost pneuma- tických motorů. Optimálního výkonu a ži- votnosti je dosaženo 1–2 kapkami oleje na 1 m 3 spotřeby vzduchu. Kvalita přivá- děného vzduchu musí odpovídat normě ISO 8573–1. Přesto lze všechny BASIC LINE motory provozovat i bez přimazávání. Při navrhování pneumatických motorů je třeba počítat vedle zkrácených intervalů údržby i se snížením výkonu o 10–20 %. Svým způsobem funkce je pneumatický motor předurčen pro použití v prostředí s nebezpečím výbuchu: uvolnění tlako- vého vzduchu ochlazuje teplo vznikající třením – je vyloučeno přehřátí a tím vznícení plynů. Vhodnost pneumatického motoru pro použití v prostředí s nebez- pečím výbuchu musí však být v souladu se směrnicí ČSN EN ISO 80079–36:2016 potvrzena. Osvědčení o přezkoušení nezávislým zkušebním orgánem zaručuje uživateli bezpečné použití konstrukční řady BASIC LINE podle ATEX II 2G Ex h IIC T4 Gb X a ATEX II 2D Ex h IIIC T130 °C Db X. Vzduchový motor je vhodný pro oblast „netěžební“ v kategorii zařízení 2. Tyto stroje konstrukčně zaručují vysokou BASIC LINE pneumatický motor

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=