A-Z ELEKTRO leden / únor 2020
40 | A-Z ELEKTRO | leden/únor 2020 PRŮMYSLOVÉ ROBOTY M nožství, ve kterém závod společnosti Kiekert v Přelouči vyrábí zámky dveří vozidel je ohromující. Na 60 montážních linkách 2 400 zaměstnanců každý den zpracuje 10 milionů součástek a vyrobí tak okolo 180 000 zámků dveří. Tím se přeloučský závod stává nejvýkonnějším ve výrobní síti Kiekertu, který je největším výrobcem uza- mykacích systémů vozidel na světě. Každé třetí vozidlo, které se na světě vyrobí, používá jejich zámky. Nejnovějším pokrokem v oblasti konstrukce uzamykacích systémů je inte- grace funkcí zvyšujících pohodlí. Jednou z nich je i mechanismus dovírání Kiekert Soft-Close, který se aktivně stará o dovření posledních několika milimetrů pohybu dveří. Tato elektromotorem poháněná funkce pracuje téměř neslyšně a bez jaké- hokoli zásahu pasažéra. Tuto funkci nabízí jako příplatko- vou výbavu ve svých vozidlech několik německých prémiových značek. Stejně jako u všech ostatních zámků motoro- vých vozidel platí zásada nulových závad. Všechny moduly, které Kiekert dodává přímo na montážní linku automobilky, musí fungovat správně. Produkční inže- nýři v Přelouči proto hledali způsob, jak zajistit 100% prověření pájených spojů v plastovém pouzdře zařízení. Patentově chráněné technologie a postupy Tyto a podobné výzvy řeší interní tým expertů z Kiekertu, o kterém se zmínil i manažer závodu Petr Kuchyňa: „Máme vlastní oddělení mechanického inže- nýrství s přibližně 80 zaměstnanci, kteří plánují, navrhují, staví a instalují naše Rentgenové prověřování uzamykacích systémů vozidel s asistencí robota Obrat v kontrole kvality Společnost Kiekert je lídrem světového trhu v oblasti uzamykacích systémů dveří vozidel. Ve svém největším závodě v Přelouči vyrábí každý den přibližně 180 000 auto zámků. Mezi řadu automatizovaných úkonů při montáži a testování patří 100% prohlídky pájených spojů. Robot Stäubli s vysokou přesností manipuluje se vzorky v kompaktní rentgenové testovací buňce. montážní systémy. Zprvu jsme je nasazo- vali pouze na výrobní linky tady v Přelouči, ale v poslední době jsme začali praco- vat i na projektech pro ostatní závody Kiekertu po celém světě.“ Výzkumný tým se nejdříve zaměřil na nalezení vhodné metody pro zkou- šení skrytých pájených spojů. O detaily se s námi podělil Vít Karger, vedoucí výrobních technologií: „Prověřili jsme všechny možné testovací metody a jejich výhody a nevýhody. Zkoušeli jsme laserové skenery, 2D i 3D kamery, ultrazvuk i mi- kroskopii. Nejlepších výsledků jsme však dosáhli s rentgenovou komorou opatřenou kamerou. Nicméně v tomto případě je nutné vzorkem při testování v rentgeno- vém stroji otáčet, aby bylo možné pájené spoje prohlédnout z více úhlů.“ In-line rentgenové prověření pájených spojů Výběr dodavatele testovací rentgenové buňky byl svěřen české společnosti, která vyvíjí a vyrábí inovativní systémy pro prů- myslové testování. Celá inspekční buňka dodržuje normy stanovené společností Kiekert pro montážní linky. O manipulaci se stará kompaktní šestiosý robot Stäubli TX60. Tento robot naváděný kamerou odstraní západku Soft-Close z nosiče. Na něm je umístěna sada čtyř obrobků, které právě byly spájeny pro jedno konkrétní vozi- dlo. Robot přenese západku do testovací buňky. Nejdříve ji ukáže kameře, která pře- čte a zaznamená jednotlivá identifikační čísla pro záznam o inspekci. Kamera také zkontroluje, jestli mají vodiče správnou barvu. Západka je poté přenesena do rent- genové komory. Robotické chapadlo je navrženo tak, aby vstupní otvor do komory byl hermeticky uzavřen. Během zkoušek proto neuniká ven žádná radiace. Po za- znamenání prvního rentgenového snímku chapadlo otočí západku o 180 stupňů a pořídí se druhý snímek.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=