A-Z ELEKTRO září / říjen 2019

září/říjen 2019 | A-Z ELEKTRO | 25 ŘÍDICÍ SYSTÉMY „Ovšem čas nelze zastavit a celé elek- trické řešení zastaralo jak morálně, tak technicky, a proto jsme vyhlásili výbě- rové řízení na kompletní rekonstrukci. Vítězně z této soutěže vyšla firma PEG,“ vysvětluje Pavel Kejha. Nový řídicí systém Technici společ- nosti PEG měli s podobnými zadáními zkušenost, protože se podíleli na mo- dernizaci obdobných zařízení. Vyhodno- tili si zkušenosti se svými dosavadními partnerskými dodavateli. Hledali toho, kdo může nabídnout odpovídající hard- ware i software. „Na konci tohoto výběrového řízení se ukázala jako nejvýhodnější – z hle- diska technického i cenového – nabídka společnosti B&R,“ připomíná historii přípravy rekonstrukci projektant Ing. Pavel Novák. „Nebylo to velké překva- pení, protože jsme s tímto partnerem měli dobré zkušenosti už z jiných před- chozích dodávek řídicích systémů.“ A programátor Ing. Jan Maštera doplňuje: „Společně jsme s vývojáři B&R vypracovali koncepci modernizace. Věděli jsme, co chceme komunikovat, a dodavatel zase věděl jak. Z elektrické části lanovky zůstal vlastně jen motor. Chtěli jsme jen nejnovější techniku, ale takovou, na kterou budeme moci nava- zovat i v budoucnu.“ Pro společnost B&R Automatizace nebyly tyto požadavky ničím neobvyklé. „Máme totiž zkušenosti s podobnými zařízeními především v Rakousku, ale i v České republice,“ říká Ing. Martin Větrovský, manažer projektu za společ- nost B&R. „Na zadání plně odpovídal náš moderní systém vizualizace, který pracuje na standardu HTML 5. Tento mo- derní systém vizualizace běžel na dvou dotykových panelech. Větší z panelů je 24″ a slouží jako panel pro ovládání lanovky přímo pro operátora. Je mechanicky připevněn na pohyblivé rameno. Druhý, menší z panelů, je 15″, je umístěn ve dve- řích prvního rozváděče ve strojovně, kde se nachází celé silové (výkonové) zapojení pro napájení lanovky, a umožňuje ovlá- dání rozvodny. Oba displeje jsou kontro- lovány z řídicího průmyslového PC z řady 2100 a k tomuto počítači jsou připojeny vstupně/výstupní karty v decentralizo- vaném zapojení, které sledují informace z více než 100 signálních míst. Zapojení odpovídá nejnovějším standardům a díky decentralizaci karet je dosaženo elegant- ního řešení a zároveň úspory kabeláže.“ Řídicí PC je umístěn v horní stanici lanovky vedle velínu operátora. Zde dochází k vyhodnocení signálů, jako jsou například rychlost lanovky, traťové snímače, koncové traťové snímače, signály z rozvodny, vyhodnocení bez- pečnostních tlačítek, měření teploty motoru lanové dráhy apod. Řídicí PC je propojen po sběrnici s autonomním regulátorem přes komunikační protokol MODBUS RTU. Přes tento protokol si mezi sebou tyto dva systémy předávají informace a zároveň řídicí PC dává regulátoru mimo jiné povely k jízdě a hodnotu požadované rychlosti. Na řídicím PC běží tzv. poruchová ochrana, která hlídá víc než sto nestan- dardních stavů lanové dráhy. Poruchová ochrana je rozdělena do tří kategorií a podle těchto kategorií řídicí systém určí, jestli dojde k zastavení lanové dráhy (nouzové zabrzdění bezpečnostní brzdou, nebo zda PC pošle do regulátoru žádost o zastavení po nastavené křivce), nebo jestli pouze upozorní (výstraha na panelu obsluhy) obsluhu na problém, který není nebezpečný pro provoz. Veli- kým přínosem této poruchové ochrany je, že se díky ní dají lépe diagnostikovat vzniklé poruchy a tím i jejich příčiny. Jak hodnotíte přínos nového řídicího systému? Ing. Pavel Novák: „Použití decentra- lizovaného systému sběru informací řídicím systémem umožnilo získávat a vyhodnocovat výrazně větší množství dat s menšími náklady, než tomu bylo u předchozích řešení. Díky tomu je možné ve velmi krátké době lokalizovat případnou poruchu a to také usnad- ňuje její odstranění. Koncepce tech- nologie je rovněž navržena tak, že při případné poruše jedné části systému nedojde k poškození jeho dalších částí. Tím je dosaženo jeho vysoké spoleh- livosti s důrazem na minimalizaci času odstávky pro řešení případných problémů.“ Ing. Jan Maštera: „Spolehlivost no- vého řešení, rozšiřitelnost do budoucna, rychlejší identifikace poruch a vyšší výpočetní výkon nového systému.“ Pavel Kejha: „Celkově musím rekon- strukci hodnotit kladně. Nově instalo- vané zařízení přispělo k lepší diagnos- tice i větší přehlednosti vizualizace a tím i k celkově většímu komfortu pro strojníky. Zařízení nové generace nám poskytuje větší spolehlivost a bezpeč- nost pro cestující a to je naše prio- rita. Neoddiskutovatelným plusem je i možnost dalšího systémového rozvoje s ohledem na moderní trendy. Díky většímu sběru a jedinečnému zpraco- vání dat má strojník kompletní přehled o provozním dění na lanovce.“ Ing. Václav Pravda, vedoucí pobočky B&R Praha, dodává: „Za společnost B&R bych chtěl podotknout, že jsme rádi, že si firma PEG vybrala pro tento zajímavý projekt právě řízení B&R a že její pra- covníci odvedli perfektní práci.“ A jaká bude budoucnost? Nový systém umožňuje zajímavé novinky. Cestující by třeba pomocí chyt- rých telefonů mohli průběžně sledovat nejen jízdní řád, ale i další informace o jízdě a okolí. To je sice zatím jen ve vý- hledových plánech, ale krásné výhledy na stověžatou Prahu se z lanové dráhy nabízejí už dnes. B + R automatizace, spol. s r.o. Stránského 3140/39 616 00 Brno-Žabovřesky Tel.: +420 541 420 311 Fax: +420 541 420 326 E-mail: office.cz@br-automation.com www.br-automation.com Další informace naleznete na internetových stránkách www.br-automation.com.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=