A-Z ELEKTRO září / říjen 2019

24 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2019 ŘÍDICÍ SYSTÉMY Firma PEG ve spolupráci se společností B&R zmodernizovala řídicí systém lanové dráhy na Petřín Lanovka má nové srdce Mezi dominanty Prahy patří vedle majestátního Hradu také Petřínská roz- hledna. Inspirována pařížskou vyhlíd- kovou věží, Eiffelovou, byla postavena na vrchu Petřín. A vede k ní unikátní lanová dráha. Členové Klubu českých turistů navštívili v roce 1889 světovou výstavu v Paříži a byli tak okouzleni pohle- dem na Eiffelovu věž, že se rozhodli postavit si vlastní. V nadmořské výšce 324 m vytvořili podobnou dominantu vysokou však jen 63,5 m. V roce 1890 provedli projektovou přípravu a za- jistili potřebné prostředky. Stavbu samotnou zahájili v březnu 1891 podle návrhu arch. Vratislava Pasovského. Autory konstrukce byli Ing. František Prášil a Ing. Julius Souček z Českomo- ravské strojírny. A 20. srpna 1891 byla rozhledna otevřena v rámci Zemské jubilejní výstavy. Byla to velká sláva. Právem, protože stavba se stala symbolem rozvíjejícího se českého průmyslu a oslavou století technických vymožeností. Navíc k ní postavili další technickou atrakci – lanovou dráhu. S její výstavbou začali teprve v únoru 1891, ale už 25. července ve 3 hodiny odpoledne byla zahájena pravidelná přeprava cestujících. Unikátní technické řešení Tehdy ovšem měla lanovka jinou podobu než dnes. Horní stanice byla umístěna poblíž zahrady Nebozízek, mezistanice neexistovala. Také dolní stanice byla v jiné poloze. Zajímavé bylo technické řešení. Vagony byly taženy díky vodnímu systému. To znamená, že nádrž vagonu, který byl právě v horní stanici, byla naplněna vodou a díky tomu byl těžší než vůz v dolní stanici a při jízdě dolů vlastně vytahoval druhý vagon nahoru. V dolní stanici se otevřela záklopka a voda z nádrže vytekla. A nahoře se voda opět do prázdné nádrže napustila a vagon mohl jet dolů. Trať dlouhou 396,5 m absolvoval za 6 minut. Historické materiály uvádějí, že průměrný sklon tratě činil 267 ‰ (ma- ximální 295 ‰) a překonávala výškový rozdíl 102,2 m. Ve své době šlo o nejdelší dráhu tohoto typu v Rakousku-Uhersku. Tvořily ji tři kolejnice o rozchodu 1 000 mm, uprostřed dráhy se nacházela výhybna o délce 68 m. Jako jeden z bezpečnostních prvků byla použita Abtova ozubnice. Ocelové lano sestávalo z 16 pramenů po sedmi drátech na ko- nopné duši. Mělo v průměru 34 mm. Hlavní kladka, která byla po obvodu vyložena dřevem, aby lano netrpělo třením, měla v průměru 2,8 m. Ve třicátých letech byla lanovka elektrifikována, stala se z ní tak jedna z nejmodernějších lanovek v Evropě. Lanovka s elektrickým pohonem zajiš- těným Ward-Leonardovým soustrojím vyjela poprvé v roce 1932. Třífázový mo- tor lanovky poháněl dynamo pro pohon motoru lanové dráhy o napětí 500 V, výkonu 150 kW a rychlosti 750 ot/min. Po sesuvu půdy v roce 1965 byla la- nová dráha dvacet let mimo provoz, ale při příležitosti spartakiády v roce 1985 byla opět zprovozněna. Jak se bránit zubu času Jak šel čas, bylo samozřejmě nutné provádět na tomto unikátním technic- kém zařízení nejen pravidelnou údržbu, ale i modernizaci. „Zvláštní pozornost věnujeme především bezpečnosti cestu- jících, kterých každoročně přepravíme asi 2 miliony,“ řekl nám Pavel Kejha, ve- doucí provozu lanové dráhy, která patří Dopravnímu podniku hl. města Prahy. „Pohon s Ward-Leonardovým soustro- jím byl využit i při rekonstrukci lanové dráhy v osmdesátých letech firmou ČKD Praha, motor soustrojí byl však převi- nut z 500 V na 380 V. Informace z vozů lanové dráhy byly přenášeny rádiově do velínu obsluhy.“ Během devadesátých let do- šlo ke změně v napájení pohonu. „Ward-Leonardovo soustrojí jsme nahradili polovodičovým reverzačním měničem,“ informuje nás Ing. Václav Adámek, ředitel společnosti PEG, s. r. o, jež převzala po zaniklé ČKD starost o údržbu dráhy. „Zaměřujeme se nejen na lanovky, ale také na důlní těžební stroje, na automatizaci, regulaci pohonů různých výkonů, DC systémy a vyrábíme první českou nabíječku pro elektromobily.“ Systém řízení lanové dráhy prošel v roce 1996 rekonstrukcí, kdy bylo původní reléové řízení firmy ČKD Praha nahrazeno řízením pomocí logického automatu. Řídicí člen byl spojen po sé- riové lince s ovládacím PC, na kterém běžel ovládací program. Toto řešení nabízelo vyšší komfort obsluhy a lepší možnost ovládání celého provozu lanové dráhy. O 12 let později byl však i tento systém nahrazen v té době modernějším řeše- ním, které bylo technicky dost podobné, ale na počítači se provozoval operační systém Windows. Stejně tak se použil nový výkonnější logický automat.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=