A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2019

74 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2019 SPECIÁLNÍ KABELY A PŘÍSLUŠENSTVÍ LAPP Czech Republic s.r.o. Bartošova 315 Kvítkovice 765 02 Otrokovice S 268 000 pasažéry za den je podzemní železniční systém T-bane druhým nej- populárnějším způsobem dopravy v Oslu. Metro v Oslu je známé tím, že je jedním z nejmodernějších na světě. Vlaky jezdí na 6 linkách s celkovým počtem 101 stanic a sítí dlouhou 86 km. Na technické vybavení vlaků a infra- strukturu klade provozovatel nejvyšší nároky - například v kabeláži usměrňova- cích stanic, které převádějí střídavý proud z veřejné sítě na stejnosměrný proud pro pohony vlaků. "V případě nehody je životně důležité, aby se vlaky především dostaly z tunelu," říká Lars Nilsen, produktový manažer společnosti LAPP Norsko. "Zákaz- ník požadoval naprosto spolehlivé řešení - a my jsme ho dodali." Protipožární ochrana Řešením, o kterémmluví Lars Nilsen, je výkonný kabel, dvojitě izolovaný a ohni- vzdorný, který vydrží prakticky každé představitelné zatížení. V závislosti na za- pojení může měděným vodičem s průře- zem 400 mm 2 proudit až 1270 ampérů. Protipožární ochranu tvoří obal se dvěma vrstvami slídové pásky. Dvě vrstvy, které izolují vodič, jsou propojeny. Díky tomu jsou vhodné pro široký rozsah teplot. K zamezení úniku elektromagnetic- kých impulzů ven je izolace pokryta ještě stínicí vrstvou s průřezem 30 mm 2 . Nad touto vrstvou je podobně zesítěný plášť ze speciálního polymeru EVA. Díky tomuto propracovanému opláštění je kabel 44 mm tlustý a váží neuvěřitel- ných 4 730 kg/km - skutečně těžká váha. Měděný vodič je dobře chráněn uvnitř a kabel nešíří oheň. Tím je zajištěno, že kabeláž zůstane funkční i v případě Kabely v metru odolají ohni i ledu Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci. požáru. Vozidla metra mohou být stále napájena elektřinou a vyjet z tunelu. Kromě toho kabel neobsahuje halo- geny a zabraňuje úniku kouřových emisí. Nevytváří toxické plyny a je certifikován dle norem NES 02-713 a NFC 20-454. To je důležité v případě, že je kolej zabloko- vána a vlak nemůže opustit tunel. Pokud by k tomu došlo, pasažéři by byli evaku- ováni z tunelu, aniž by vdechovali kouř nebo dráždivé výpary. Tyto požadavky samozřejmě platí nejen pro kabel, ale také pro upevňovací prvky. Pro tento účel byly vyvinuty ohnivzdorné kabelové spoje. Kabely a spojovací prvky tak vydrží požár a mohou zásobovat vlaky elektřinou. Funkce protipožární ochrany však nebyly pro vývojáře v LAPP jedinou výzvou. Skutečnost, že kabel pro metro má být obzvláště pružný i v zimě, vývoj ještě zkomplikovala. Koneckonců, norský vzduch nezmrazí jen vodu a prsty, ale i plasty - pod vlivemmrazu ztuhnou a jsou křehké. „Pokud chcete v mrazu rozmotat velmi pevný kabel, musíte ho nejprve pře- dehřát, což ztěžuje instalaci“ vysvětluje Lars Nilsen. Byl tedy požadován kabel, který je možné ohýbat i v extrémně mrazivých podmínkách. Výsledkem je kabel, který zůstává ohebný s malým poloměrem ohybu o velikosti šestinásobku vnějšího průměru i při teplotách pod minus 20 °C. Je důležité, aby plášť na vnější straně ohybu neměl žádné příčné trhliny. Kabel je určen pro provoz v teplotním rozsahu od -40 °C do +90 °C. Ochrana proti hlodavcům Jakmile je kabel uložen na místě, není zdaleka imunní proti dalšímu poškození. Krysám plastové pláště kabelů velmi chutnají, takže kabely musí být proti hlo- davcům chráněny. Z tohoto důvodu se pod plášť vkládá ještě páska ze skleněných vlá- ken, aby byl kabel chráněn před hlubším poškozením hlodavci. Kvalita produktů LAPP nezůstala bez povšimnutí zákazníka. S provozovate- lem Sporveien Oslo podepsala nedávno společnost LAPP Norsko druhou rámcovou smlouvu. Pro LAPP Norsko je to ocenění: „Musíme dělat svou práci opravdu dobře. Tímmyslím také dodací lhůty. LAPP v Drammenu má vždy kabel na skladě. Koneckonců, T-bane je životní tepnou pro místní obyvatele Osla a je naší povinností postarat se, aby fungovala.“ Montáž kabelů LAPP do metra v Oslu Metro v Oslu, linka T-bane - životní tepna hlavního města Norska Oslo. Zdroj: Getty Images

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=