A-Z ELEKTRO květen / červen 2019
květen/červen 2019 | A-Z ELEKTRO | 29 PRŮMYSLOVÉ ROBOTY KUKA CEE GmbH, odštěpný závod V prvém kroku se rozhodli integro- vat do výrobní linky koboty, což jsou roboty přímo navrženy pro spolupráci s člověkem. Kobot v Lüne- burgu nahrazuje zaměstnance při kompletaci loketních opěrek v aplikaci šroubování. V závodě YFAI se rozhodli pro kolaborativního robota KUKA LBR iiwa, který byl uveden do provozu ve spolupráci se systémovým integráto- rem Schulz Systemtechnik GmbH. Koboty umožňují zavést nové formy výroby Klasické průmyslové roboty nejsou obecně vybavené citlivostí ke svému okolí, a proto se z bezpečnostních důvodů instalují za ochranným oplo- cením. V případě kobotů tato náročná opatření odpadají. O bezpečnost lidí se starají momentové senzory, které jsou namontované do každé ze sedmi os robota LBR iiwa. Pokud zazna- mená některý ze senzorů náraz, robot se ihned zastaví. Kromě toho je robot vybaven pouze oblými tvary, čímž se snižuje riziko zranění člověka. Díky bezpečnostním zařízením zde odpadá důsledné oddělení plné automatizace od manuální práce, protože obě oblasti zde splývají. Přímá spolupráce mezi člověkem a robotem, která z tako- véhoto spojení vyplývá, nabízí četné výhody: člověk je velmi flexibilní a do- vede se rychle přizpůsobit nové situaci. Robot zase pracuje trvale s vysokým stupněm přesnosti. Spolupráce člověka s robotem (HRC) spojuje silné stránky tohoto spojení. „Koboty, jako KUKA LBR iiwa, nám umožňují uspořádat výrobní procesy ještě efektivněji,“ vysvětluje Michael Oji. Koboty umožňují zavést zcela nové výrobní procesy. Vzhledem k tomu, že odpadají bezpečnostní ochrany, zmenšuje se i potřebná podlahová plocha. Pevně uspořádané výrobní linky se tím stávají zastaralými. Vznikají ostrůvky pro různé druhy výroby, což je milník v její optimalizaci. Kromě toho osvobozuje kobot člověka od často se opakujících činností, které jsou namáhavé a monotónní. Lidé ve výrobě tak už nemusí vykonávat ergonomicky náročné práce. Robot LBR iiwa přesvědčuje vysokou nosností Rozhodujícím kritériem firmy Yanfeng pro volbu lehkého robota KUKA bylo mimo jiné i to, že může manipulo- vat břemeny až do váhy 14 kg. „Robot musí mít schopnost unést šroubovací hlavu o váze 13 kg. Kromě toho nabízí společnost KUKA také pro Evropu nezbytnou CE certifikaci,“ říká Dennis Rittmann, který je ve firmě YFAI odpovědný za implementaci aplikací využívajících roboty. Důležitou výzvou při uvádění do provozu bylo zajistit KUKA CEE GmbH, odštěpný závod Pražská 239, 250 66 Zdiby Česká republika Tel.: +420 226 212 271 Fax: +420 226 212 270 E-mail: info.robotics.cz@kuka.com www.kuka.com Více informací na: www.kuka.com za všech okolností bezpečnost pracov- níků. Kromě bezpečnostních opatření, která má robot zabudované, zajišťuje bezpečnou spolupráci také speciálně navržený šroubovací automat firmy Stöger Automation GmbH. Pokud narazí na překážku, robot se ihned vypne. Robot šroubuje dohromady loketní opěrky Úkolem robota KUKA LBR iiwa je sešroubovat dohromady loketní opěrky pro všechny čtyři dveře vozu Opel Insignia. Aby tomu tak mohlo být, sdílí pracovní prostor se dvěma zaměst- nanci. Jeden z nich nejprve vloží výlisek společně s koženým obložením do stroje, který tyto části slepí. Poté vyjme slepenou část a spojí ji zacvak- nutím s jiným výliskem, aby loketní opěrku zkompletoval. Následně vloží zkompletovaný díl do držáku, který je součástí aplikace LBR iiwa a stiskem tlačítka robotu sdělí, že je možno spus- tit další operaci. Ten přijede k držáku a oba dva díly sešroubuje. Přísun šroubů probíhá automaticky prostřed- nictvím hadice připojené k ochran- nému krytu. Nakonec vyjme pracovník hotovou opěrku a vloží ji do kontejneru určeného k odvozu. V buňce pracují dva lidé, každý na jednom lepicím stroji. Robot LBR iiwa zvládne práci pro oba. Pro ope- raci sešroubování jsou k dispozici dva držáky. Čekací doba je tím vyloučena. „Robot je naprogramovaný tak, aby zvolil k sešroubování dílů vždy ten nej- efektivnější způsob,“ vysvětluje Dennis Rittmann. Úspěšná integrace kobota Zařízení s kobotem je v provozu od pro- since 2017. První zkušenosti jsou, jak potvrzuje Michael Oji, veskrze příznivé: „Roboty KUKA se amortizovaly. K tomu přispívá fakt, že se naši zaměstnanci s nimi rychle sžili. Jsou již schopni v případě poruchového hlášení robota sami obsluhovat a závadu odstranit. Pro práci s robotem nebylo zapotřebí žádné zvláštní školení“. Dva pracovníci a robot zhotoví za hodinu 45 souprav pro jedno vozidlo, což odpovídá počtu 180 sešroubovaných loketních pod- pěrek. Ve středně dlouhém časovém horizontu plánuje podnik nasadit ve svých závodech další koboty. „Při neustále rostoucích požadavcích v na- šem sektoru jsou koboty prostředkem pro ergonomické odlehčení našich zaměstnanců od unavujících a stále se opakujících pracovních procesů,“ dodává Michael Oji. KUKA je automatizační globální společnost s obratem kolem 3,5 miliardy EUR a zhruba 14 200 zaměstnanci. Jako jeden z předních světových dodavatelů inteligentních auto- matizačních řešení nabízí KUKA zákazníkům vše, co potřebují, z jediného zdroje: od kom- ponentů a výrobní buňky až po plně automa- tizované systémy pro automobilový průmysl, elektroniku, spotřební zboží, kovoobrábění, logistiku/e-commerce, zdravotnictví a služby robotického průmyslu. Společnost má sídlo v Augsburgu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=