A-Z ELEKTRO květen / červen 2018
REDAKČNÍ ČLÁNEK květen/červen 2018 | A-Z ELEKTRO | 63 nepotřebuje žádné připojování k počí- tači, externí výkon nebo zasouvání chyt- rého mobilního telefonu jako v případě Samsung Gear VR. Přímo uvnitř helmy se totiž nachází samostatný mobilní čipset podobný tomu, který je třeba v mobilních telefo- nech nebo tabletech, doplněný senzory, displejem a baterií. Konkrétně se jedná o starší Snapdragon 821, který má 3 GB operační paměti a je kombinován s 32GB nebo 64GB úložištěm v podobě flash paměti. Oculus použil sice o trochu levnější LCD displej, ale zato s vyšším rozlišením 2 560 x 1 440 pixelů. Jedná se o jeden velký displej s úhlopříčkou 5,5 palce, který má jemnost 534 PPI a pracuje až na frekvenci 72 Hz (frekvence je dělitelná na filmových 24 snímků za sekundu). Právě frekvence hraje důležitou roli v tom, jestli se vám ve virtuální realitě udělá špatně a před- chozí generace spoléhaly na frekvenci 90 Hz jako nutné minimum. Jak je ale vidět, lze použít i nižší frekvenci, pokud dojde k optimalizaci na úrovni vykres- lování jak na samotném displeji, tak i v rámci softwaru. I když jde o LCD a nikoli OLED, Oculus použil nejnovější generaci čoček, které dokáží velmi dobře pracovat s tím, jak se obraz a v jaké kvalitě nakonec dostane do oka. Pomocí optiky lze totiž odstranit řadu problémů, které s růz- nými typy LCD a rozlišením připadají v úvahu. Oculus Go má výsledné FOV (zorné pole) 101 stupňů. Inženýři také vymysleli opravdu velmi chytré řešení zvuku, protože helma není vybavena klasickými sluchátky, které by zakrývaly celé ucho. Místo toho jsou v přední části, kde je připevněn pásek k helmě, integrované miniaturní repro- duktory, které dokáží přesně vytvářet zvuk tak, že jej uživatel vnímá trojroz- měrně. Nevýhodou je, že tento zvuk je hlasitý a slyší ho i ostatní kolem. Zatím se tedy nejedná o žádné tiché „vibrace“, které byste slyšeli pouze vy. Pokud by vám toto řešení nevyhovovalo, stále máte k dispozici 3,3mm jack pro připo- jení klasických sluchátek. Jedinou a hlavní nevýhodou je ale chybějící snímání pohybu v pro- storu. Oculus Go totiž dokáže snímat jen v rámci 3 DoF, takže jeho určení je omezené více méně jen na posezení. Zapomeňte na chození po místnosti re- flektující trojrozměrný pohyb ve virtuální realitě. Oculus Go dokáže snímat jen pohyb hlavy, mírné naklánění v pro- storu a nic víc. Hmotnost celé helmy je ale pouze 470 g a výdrž kolem dvou až 2,5 hodiny při hraní her, sledování videa nebo prohlížení internetu přes Wi-Fi. K Oculus Go je i jednoduchý malý ovladač, který ale také nezvládá sní- mání pohybu v prostoru, pouze v rámci vlastní osy (také 3 DoF). Je ale nutné připomenout, že nabídka jednoduchých mobilních her pro virtuální realitu s tím počítá a lze si tak zahrát napří- klad stolní tenis ve VR i bez toho, aniž byste museli máchat obrovsky rukou. Systém a aplikace jsou na to připra- vené a tak stačí pohyb pouze zápěstím. Pokud se do toho chcete opřít pořádně a rozmáchnout se celou rukou, tak mů- žete, ale nebude to mít žádný vliv na to, kde se ve VR nachází pálka v prostoru. Sledování filmů, seriálů, 360stup- ňových videí a dalšího VR obsahu je přesně to, na co Oculus Go cílí. Vysoké rozlišení zajistí, že budete mít velmi dobrý obraz a kdekoli a kdykoli si prostě helmu nasadíte a jste v kině. Bez kabelů, bez počítače. Je to zkrátka o té jednoduchosti. A jaká je cena? Ta je na Oculus Go to nejlepší, protože je stanovena na neuvěřitelně nízkých 199 dolarů (64GB varianta vyjde na 249 dolarů). To je v našich končinách asi 5 tisíc ko- run. I přes řadu omezení je to neuvěři- telně skvělý poměr ceny a kvality. HTC Vive Focus HTC uvedlo celkem dvě nové helmy, Vive Focus se ale zaměřuje na stejný segment jako Oculus Go. Rovněž Oculus GO Oculus GO Oculus GO
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=