A-Z ELEKTRO květen / červen 2018

NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI 4 | A-Z ELEKTRO | květen/červen 2018 C ityAirbus by se měl již za několik let prohánět nad přeplněnými ulicemi velkých měst a rychle a spolehlivě přepravovat pasažéry. Je konstruován tak, aby dokázal najednou pojmout až čtyři cestující. V první fázi provozu bude létat s pilotem na palubě, později by měl přejít do plně autonom­ ního režimu. Jeho hlavní předností by měla být rychlost, poněvadž dokáže zrychlit až na 120 km/h a nezpomalí ho žádná dopravní zácpa ani uzavírky, ke kterým ve velkých městech běžně dochází. Velkou devizou jsou i nízké provozní náklady a především pak bez­ emisní provoz. Zkušební multikoptéra s rekordními parametry CityAirbus ztělesňuje koncept elek­ trické bateriové multikoptéry určené pro městskou mobilitu. Zkušební sys­ tém, který je již v podstatě dokončený, slouží k testování celého propulzního systému od začátku do konce. Skládá Létající taxi Od roku 2016 spolupracují společnost Siemens a Airbus na vývoji hybridního elektrického propulzního systému pro leteckou dopravu. Jedním z prvních letounů vybavených touto technologií je CityAirbus – městské taxi budoucnosti. Na cestě k prvnímu skutečnému letu, který je naplánován na konec tohoto roku, dospěl nyní vývoj letounu k významnému milníku: začínají pozemní testy. se z baterií, elektrického rozvodného systému a elektrické propulzní jed­ notky, které mají být provozovány v uzavřené řídicí smyčce prostřed­ nictvím autonomního systému řízení letu. Na tomto kompletním zkušebním systému se provozuje a ověřuje celá dynamika systému, včetně elektrických, tepelných a mechanických aspektů. Součástí tohoto zařízení jsou elektrické pohony od společnosti Siemens, které jsou připojeny k elektrickým zátěžo­ vým strojům, jež napodobují skutečné zatížení vrtulí. To je důležitý milník na cestě k prvnímu letu, který je naplá­ nován na konec letošního roku. CityAirbus je vybaven osmi elektro­ motory s maximálním výkonem 200 kW, které byly speciálně navrženy pro tuto konkrétní aplikaci. Vyznačují se re­ kordní hustotou točivého momentu 30 Nm/kg, což prakticky znamená, že se dosahuje nominálního točivého momentu okolo 1 500 Nm s hmotností menší než 50 kg. Kromě motorů spo­ lečnost Siemens dodává také měniče a systém energetického managementu. Zajímavé rovněž je, že celý tento po­ honný systém Siemens vyvinul a dodal během velmi krátké doby – něco málo přes 9 měsíců. To by jistě nebylo možné bez využití silných digitálních nástrojů, zejména SimcenterTM od Siemens PLM, které se obecně využívají pro vývojové práce na eAircraft. Městská doprava ve třetí dimenzi Realizace myšlenky přemístit měst­ skou dopravu do „třetí dimenze“, tedy do vzduchu, může pomoct obzvláště velkým městům. Kromě úlevy enormně přetížené městské dopravě pomůže i snížení hladiny hluku a emisí škod­ livin. Díky inovativní konfiguraci čtyř vrtulových pohonů je celý systém navíc i velmi bezpečný. Kvůli specifickým pod­ mínkám, které panují ve městech, musí být toto létající taxi schopné vzlétnout Powered by Siemens: Elektrický CityAirbus je navržen tak, aby doplňoval koncepty městské mobility (Vizualizace Airbus, Siemens)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=