A-Z ELEKTRO květen / červen 2018

REDAKČNÍ ČLÁNEK 16 | A-Z ELEKTRO | květen/červen 2018 velká vrtule pro horizontální přistání. Letadlo bude mít i kola, takže v případě potřeby přistane i jako klasické letadlo na dráze. Konstrukce bude rozdělena mini- málně na třikrát, takže letadlo bude schopné bezpečně přistát i když dojde k výpadků několika motorů, baterií nebo systémů. Byrokracie jako největší překážka Většina technologií pro stavbu letadla je dnes již dostupná (motory, bate- rie, materiály, výroba) a jde o to, vše dobře poskládat a spojit tak, aby to dávalo smysl. Tým Zuri spolupracuje s odborníky z oblasti letectví a sám si vytváří i malý tým, který pracuje na jednotlivých částech konstrukce, přičemž nejvíce je to právě na softwaru, respektive hlavním systému s umělou inteligencí, která bude řídit letadlo. Člověk by samostatných 8+1 vrtulí totiž nedokázal v reálném čase ovládat. Zatímco odhady jsou takové, že by funkční použitelný finální model měl být dokončen do dvou let, největší průtahy budou způsobené byrokracií. Nelze se tomu divit a je to pochopitelně dobře – je nutné zabezpečit, aby si jen tak někdo nemohl létat ve zbastleném několikatunovém stroji na obloze. Jde totiž o životy nejen lidí v samotném stroji, ale také na povrchu, kam by takový stroj mohl spadnout. Bude tak nutné provést velké množ- ství testů, projít spoustou certifikací a ověření, že vše splňuje potřebné zákonné podmínky pro maximální funkčnost a bezpečnost. Tato fáze může rovněž trvat několik let, takže doba, kdy si přes mobilní aplikaci objednáte letadlo na okraji Prahy a za relativně nízkou cenu budete za pár hodin v Chorvatsku, je ještě pár let daleko. Zuri ale není jediný projekt, který chce využít nový směr elektrických letadel. Zahraniční konkurence Mezi nejbližší konkurenci Zuri patří například projekt Cora nebo Lilium Jet. V rámci platformy Uber Air, která byla představená minulý rok, se počítá s využitím elektrických VTOLů v měst- ských vzdálenostech, tedy maximálně kolem 70 kilometrů jedním směrem. Cena by přitom měla dle odhadů po- stupně klesnout i na nižší úroveň, než na daný počet kilometrů nabízí taxi či Uber automobil. Jedná se tak o doplněk taxi a klasic- kých aut, které i v oblasti měst naráží na problémy se zácpami, kdy i trasa několika desítek kilometrů trvá třeba i dvě hodiny. Lilium Jet spolupracuje s Uber Air, ale i když necílí na stejné vzdálenosti jako Zuri, má trochu jiný problém. Je totiž něco jiného, když létáte mezi okraji měst a nad hustě obydlenými městy. Stačí si představit, že by pravi- delně hejna takových několikatunových elektrických bzučících VTOLů létala nad hlavami lidí. V tomto směru je názor Michala Illicha stejný, jako má třeba i Elon Musk – v městské zástavbě nemá létání pomocí elektrických letadel (VTOL) budouc- nost. Ať už kvůli bezpečnosti, tak i hluku. Naopak na meziměstské létání to rozhodně dává smysl. Koncept Lilium Jet sází na platformu Uber Air a vy- užití elektrických VTOLů v rámci města a vzdále- ností maximálně několika desítek kilometrů. Koncept Cora je asi nejvíce podobný Zuri, má ale celkem 12 vrtulí.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=