A-Z ELEKTRO květen / červen 2018
REDAKČNÍ ČLÁNEK květen/červen 2018 | A-Z ELEKTRO | 15 podobně jako vrtulník. Tento koncept se označuje jako VTOL (Vertical take-off and landing) a ve spojení s elektrickým letadlem dává skvělý smysl. VTOL a hybridní řešení Výhoda VTOLu tak je, že dokáže fungovat hybridně. Ať už je samotná konstrukce vrtulí navrhnuta jakkoli, základní princip je, že se používají ohebné motory, které se dokáží natočit vertikálně (přistání, vzlet) i horizon- tálně (let) nebo se dodržuje pevná konstrukce. Tato forma kombinuje pevné vrtule pro vertikální vzlet a přistání dopl- něné o klasické vrtule pro horizontální let. A právě na tento druh vsadil nový český projekt Zuri, který vše kombinuje s elektřinou. Elektrické letadlo Zuri Elektrické letadlo Zuri patří do kate- gorie VTOL a spoléhá se na elektrický pohon kombinující baterie a elektro- motory. Konstrukce je postavená tak, aby byla co nejefektivnější a zároveň i pohodlná pro cestující. Letadlo tak má 8 pevných malých vrtulí (na každém křídle čtyři), které slouží čistě jen pro přistání a vzlet. Pochopitelně by s nimi bylo možné letět i horizontálně, ale vzhledem ke spo- třebě a nutnosti naklonění by to nebylo vůbec efektivní a nebylo by možné ani dosáhnout vysoké rychlosti. Je totiž nutné myslet na to, že kapacita baterie je omezená a je tak nutné vytvořit co nejúspornější horizontální let. Tyto malé vrtule tak vynesou letadlo do potřebné výšky během přibližně jedné minuty a poté už se aktivuje jediná hlavní velká vrtule, kterou pou- žívají i klasická letadla, která je určená pro horizontální let. Malé vertikální vrtule se poté vypnou a použijí se zase až v případě přistávání. Tím nejdůležitějším pro úsporný let jsou ale samozřejmě křídla samotná, která umožňují využívat aerodyna- mické síly, díky čemuž lze i bez energie stále letět, byť s postupným pomalým klesáním. Meziměstské a mezinárodní soukromé lety Michal Illich, který stojí za projektem Zuri jako zakladatel a stále jediný investor, zatím prozradil jen několik podrobností, které jsou spojené s navr- hovanou schopností letadla Zuri. V plánu je, že se bude létat do vzdále- nost 100 km až 750 km jedním směrem, kde poté dojde k nabití nebo výměně ba- terie pro zpáteční či jiný let. Díky tomu si lze představit lety nejen mezi městy, ale i mezi blízkými zeměmi, například v rámci Evropy by neměl být problém se s Zuri dostat z Prahy do Chorvatska během chvilky. Právě čas a rychlost je to, čím chce Zuri přesvědčit i přes to, že bude mít nejspíše vyšší cenu za letenku než běžná „velká“ letadla. Problém dneš- ního létání je totiž obrovské čekání na letišti a spojené nejrůznější zpož- dění a další problémy. Let tak na krat- ších trasách často ani netvoří většinu celkového času toho, když se chceme dostat z místa A do místa B. Zuri počítá s tím, že bude využívat malá letiště a heliporty na kraji měst a dokáže takřka okamžitě odstartovat. Díky tomu bude možné se rychle a po- hodlně dostat na potřebné místo, za což si určitě spousta lidí ráda zaplatí. Zatím není jasné, pro kolik lidí bude letadlo určené, ale počítá se s rozmezím jednoho člověka (kromě pilota) až 10 lidí. Bude záležet na finálním návrhu. Použité technologie Projekt Zuri je stále poměrně na za- čátku a tento měsíc by měl být dokon- čen první větší prototyp, na kterém se začne testovat konstrukce, materiály a spousta technologií, které budou ne- zbytné pro plnohodnotnou funkčnost. Celý koncept elektrického letadla by dříve nebyl příliš možný, ale nyní už jsou elektromotory velmi efektivní a baterie nabízí velmi dobrý poměr kapacity a hmotnosti. Ostatně to stojí také za úspěchem elektromobilů Tesla obsahující baterii, která dokáže na jedno nabití ujet přes 500 kilometrů a na rok 2020 se chystá nový spor- tovní model, který dokonce zvládne až 1 000 kilometrů na jedno nabití. Je tak vidět, že technologie Li-Ion bate- rií se zlepšují, obecně kolem 5 % ročně ve většině parametrů. Baterie přitom hraje u elektrického letadla zásadní roli. Tvoří totiž nej- větší část hmotnosti a všechno bude podřízené právě jí. Snaha je tak snížit hmotnost všude, kde to bude možné, jen aby bylo více prostoru a hmotnosti pro baterii. I když by se mohlo zdát, že Zuri už bude automaticky řízené letadlo, v počátku tomu bude jen částečně. Stále totiž bude muset být přítomen lidský pilot a to i přes to, že většinu systémů a řízení letu, vzlet i přistání bude více méně ovládat automatický systém. Do budoucna se však počítá s tím, že takové stroje budou létat pouze pomocí umělé inteligence, protože létání vzdu- chem je mnohem jednodušší, než jízda automobilem na rušné a nepřehledné silnici. Zuri by mělo být i v první generaci vybavené řadou senzorů a také systé- mem počítačového vidění, díky němuž bude například rozpoznávat lidi a pře- kážky nejen při letu, ale i když bude přistávat nebo vzlétat na heliportu. Vše bude postaveno tak, aby bylo dosaženo co největší bezpečnosti. Právě bezpečnost je u elektrického le- tadla typu VTOL velkou předností. Nejen že je u Zuri k dispozici osm menších vrtulí pro vertikální přistání, ale také Návrh prototypu elektrického letadla Zuri. Bude mít osm menších vrtulí pro vertikální přistání a vzlet a jednu hlavní velkou vrtuli pro horizontální let. Základní princip VTOLu v podobě Zuri. Počítá se s doletem až 750 kilometrů, ale bude záležet na finální variantě dle kapacity baterií a množství osob.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=