A-Z ELEKTRO zaří / říjen 2017

NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI 4 | A-Z ELEKTRO | září/říjen 2017 Elektrifikovaná dálnice v Německu Po Švédsku , které vybudovalo elektrifikovanou dálnici, tzv. eHighway, jako první na světě, přichází s podobným projektem i Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 mezi nákladovým prostorem Zeppelinheim/Cargo u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu/Weiterstadtu. Do provozu by měl být uveden koncem roku 2018. P roblémy s narůstající kamio- novou dopravou sužují Evropu, a nejen ji, již dlouhodobě. Odha- duje se, že se objem celosvětové dopravy mezi roky 2000 a 2050 až ztrojnásobí. Veškerá řešení, postavená na převedení dopravy na vodu nebo na železnici, mají svá výrazná omezení a v některých lokalitách nejsou ani myslitelná. Ač- koliv se v posledních letech železniční infrastruktura skutečně významně rozšiřuje, pravděpodobně nikdy nebude schopná pokrýt víc než třetinu celko- vého objemu. S tím pochopitelně souvisí také enormní nárůst emisí CO 2 , který se může do roku 2050 až zdvojnásobit. Nezbývá tedy než vyřešit, jak současně zachovat vysoce flexibilní a spolehlivou přepravu nákladními vozidly a při tom minimalizovat její dopad na životní prostředí. Hybridní pohon s chytrým pantografem Jako velice perspektivní se ukázal systém založený na hybridních kamio- nech s pantografy, které se dobíjejí přes elektrické vedení umístěné nad silnicí. První projekt tohoto druhu byl spuštěn v červnu 2016 u švédského města Gävle asi 200 km severně od Stockholmu. Vý- sledky, vyhodnocené po roce zkušebního provozu, potvrzují počáteční očekávání: nákladní automobily vybavené elektro- motory spotřebovávají o polovinu méně energie než klasické se spalovacími mo- tory a měřitelný pokles emisí dosahuje neuvěřitelných 80 – 90 procent. Německo se chystá vyzkoušet tento projekt na veřejné dálnici vůbec poprvé. Autorem projektu je společnost Sie- mens, která bude rovněž zodpovědná za jeho realizaci a následnou údržbu celého systému. Systém je budován jako součást společného projektu „Elek- trifikovaná inovativní těžká nákladní doprava na dálnicích“ (ELISA) vyhláše- ného Německým federálním minister- stvem pro životní prostředí, ochranu přírody, stavební a jadernou bezpečnost (BMUB). Schéma Siemens eHighway

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=