A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK červenec/srpen 2017 | A-Z ELEKTRO | 63 a nabije. Elektromobil si tak trochu bude žít svým životem a částečně se třeba i zaplatí. Gigafactory a baterie Nejen pro elektromobily, ale i bateriové systémy Powerpack 2 a Powerwall 2 (mají integrovaný inventor) potřebuje Tesla obrovské množství baterií. Proto postavila největší továrnu na světě – Gigafactory, která vyrábí speciální bateriové články co nejefektivnějším způsobem na jednom místě, protože nejdůležitější položkou je co nejnižší cena za kapacitu, čehož lze dosáhnout pouze moderními technologi- emi, škálováním výroby a minimalizací převozu jednotlivých materiálů, které jsou potřeba (vertikální integrace). Tesla využívá k výrobě technologie Li-Ion - jde o základní označení, typů a použitých chemických prvků je spousta. Tesla konkrétně používá typ NMC pro Powerpack/Powerwall a NCA pro elektro- mobily. V roce 2018 chce vyrábět baterie v celkové kapacitě 50 GWh ročně. Jakmile bude Gigafactory 1 postavená kompletně (provoz funguje už v této nedostavěné fázi), počítá se s tím, že bude dodávat ka- pacitu 150 GWh ročně, což by mělo pokrýt poptávku přibližně 1 500 000 elektromo- bilů ročně. Abyste měli představu o škále – jen samotná Gigafactory 1 bude v plném provozu vyrábět tolik baterií, jako všechny továrny na baterie po celém světě dohro- mady. Elon Musk jich ale pochopitelně do bu- doucna plánuje ještě více (ostatní auto- mobilky nezačaly s přípravou a budou tak mít problém vyrábět elektromobily ve velkém) a tak už se chystá Gigafactory 2, která bude umístěná někde v Evropě (uvažuje se prý i o České republice, pro- tože zde máme zásoby Lithia). Počítá se i s dalšími, přičemž továrny budou samy o sobě produkty Tesly, které se budou vylepšovat a budou fungovat co nejvíce automaticky, stejně jako výroba elektro- mobilů. Do budoucna se počítá s tím, že v továrně budou pouze lidé pro případný servis, vše ostatní budou dělat robotické systémy. Solární tašky a uzavření kruhu Když v roce 2016 Tesla koupila společ- nost SolarCity, kterou Elon Musk pomá- hal založit, bylo jasné, že se Muskovi podařilo „uzavřít kruh“. Pod jednou střechou totiž bude mít platformu, která dokáže sbírat energii zdarma ze Slunce (solární tašky), uložit ji pro pozdější použití (baterie) a využít ji pro revoluci v dopravě (elektromobily). To vše v rámci urychlení odvrácení globálního oteplo- vání a snížení ekologické zátěže na naší planetě. SolarCity je druhým největším doda- vatelem solárních systémů v USA (Musk se už na počátku zaměřil na optimali- zaci vysokých nákladů při instalaci). Ale zatímco původně se jednalo o klasické solární články, Tesla minulý rok předsta- vila revoluční řešení v podobě solárních tašek. Ty sice zjednodušeně fungují jako solární články, ale místo aby se umístili na střechu a navíc ji zohyzdily, jsou samy o sobě střechou. Jsou tedy vyrobené z ex- trémně pevného materiálu, který dokonce vydrží více než klasické střešní tašky a Tesla jim dává dokonce neomezenou záruku (pokud nepůjde o extrémní stavy jako je zborcení celého domu a podobně). Navíc jsou dostupné ve čtyřech různých elegantních designech, které vypadají jako běžné střešní tašky. Jak je vidět, kompletní řešení od Tesly umožní každému stát se energeticky soběstačným a navíc svobodným i pokud jde o logistiku. Člověk si tak může zdarma sám nabít baterie v domě, provozovat všechny spotřebiče i auto a nezaplatit ani korunu. Vše zajistí produkty od Tesly a hlavně to nejdůležitější – fúzní nukle- ární reaktor dodávající energii zdarma na naší obloze – Slunce. Gigafactory Tesla Powerwall 2

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=