A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK 62 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2017 Elektrický kamion Mezi největší očekávání ale patří chystaný elektrický kamion od Tesly. Díky němu může Tesla masivně zasáhnout podnikový a logistický segment, kde je velký tlak právě na spotřebu a náklady na provoz, které jsou u elektromobilu pochopitelně mnohem nižší – elektřina je levnější a díky použití jednoduchého elektro­ motoru se minimalizuje počet věcí, které se mohou porouchat. Tesla informovala, že už nyní pracuje na prototypu ve spolupráci s velkými společnostmi v oblasti dopravy, aby byly spokojené a elektrokamion splňoval jejich potřeby pro každodenní použití a převoz nákladu. K představení by mělo dojít v září tohoto roku a jedno je jisté – i v tomto případě bude součástí kon­ strukce integrovaný systém schopný řídit zcela bez řidiče, byť stále s omezenými možnostmi (ty přibydou se softwarovými aktualizacemi). Díky tomu lze od dopravců očekávat obrovský zájem, protože do budoucna ušetří i na nákladech v podobě lidských řidičů, kteří tak musí počítat s tím, že v nejbližších letech jistě přijdou o stáva­ jící práci. Autonomní řízení pro všechny elektromobily Tesla Jak jsme zmínili, všechny vyráběné elektromobily Tesla mají hardwarovou výbavu na to, aby byly schopné zcela autonomního provozu dle specifikace SAE Level 5. Tesla ale nepoužívá LIDAR, jako některé konkurenční systémy, ale systém založený na kamerách a radaru. U dodávaných elektromobilů se jedná konkrétně o vlastní řešení zahrnující osm kamer (50 metrů až 250 metrů) po obvodu vozidla, dvanáct ultrazvu­ kových senzorů (8 metrů) po obvodu a přední radar (160 metrů), schopný detekovat i dění před vozidlem, které je přímo před vámi. Jako výpočetní platformu zpracováva­ jící data nyní Tesla používá Nvidia Drive PX 2 AI. Aby bylo možné zprovoznit plně autonomní režim, je nejdříve nutné nasbí­ rat přesné mapové podklady s obrazovými záběry. Tesla to tak dělá chytře, protože všechny vozy se tak už podílí na sběru dat, která se pro autonomní režim poté využijí. Pochopitelně bude možné díky tomu i snadno aktualizovat mapové podklady, které budou mnohem přesnější než GPS. Systém totiž bude moci rozpozná­ vat, kde se nachází dle obrazu, takže mu krátký výpadek či nepřesnost GPS nebude vadit. Dle Elona Muska by měl být plně autonomní režim v rámci softwarové aktualizace pro jeho elektromobily k dis­ pozici před rokem 2020. Vše by mohlo dojít tak daleko, že budete moci v rámci platformy třeba ne­ chat své auto vydělávat ve stylu Uberu, když ho nebudete potřebovat. Rychlé nabíječky Tesla Supercharger, kterých bude příští rok 3x více než letos, tedy více než 18 tisíc po celém světě, budou k dispozici i v automatické verzi. Pokud nebudete nabíjet doma, tak může elek­ tromobil Tesla přijet sám k nabíječce a automatické rameno ho samo připojí Superchargery v Evropě

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=