A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017
REDAKČNÍ ČLÁNEK červenec/srpen 2017 | A-Z ELEKTRO | 61 M y se tak podíváme na nejbližší plány Tesly, které jsou určitě velmi náročné jak z pohledu časové osy (většina z nich by měla být uskutečněná v nejbližších letech), tak i rozsahu. Začneme segmentem, pod kte- rým si Teslu představí asi každý z nás. Elektromobil Tesla Model 3 Tesla už nějakou dobu dodává na trh elektromobily řady Model S a Model X, které patřily cenou i výbavou do nadstan- dardní úrovně. Bohužel zaplatit několik milionů korun není pro každého, a to ani v USA. To byl ale plán Elona Muska, který vy- chází i z klasických byznysových pouček. Nejdříve dostat na trh dražší výrobek, který si koupí méně lidí a tím pádem je méně náročný na škálování výroby. Jakmile je tato fáze hotová, jsou k dis- pozici peníze a lze nastoupit s levnějším produktem, který je vyráběn ve velkém množství. Tesla dostala neuvěřitelné množství předobjednávek na Model 3, který má star- tovní cenu za verzi Standard nastavenou na 35 tisíc dolarů. Tesla stihla finalizovat vše potřebné a začala s výrobou před kon- cem července, kdy prvních 30 zákazníků dostalo své elektromobily. Specifikace této „levné“ verze ale předčí většinu toho, co je v této kategorii na trhu – dojezd 350 km, zrychlení z 0 na 100 za 5,6 s a maximální rychlost 210 km/h. V případě druhé nadstandardní verze Modelu 3 za 44 tisíc dolarů je dojezd až 500 km, zrychlení z 0 na 100 za 5,1 s a ma- ximální rychlost 225 km/h. Nebudeme se zabývat konkrétními specifikacemi, ale dů- ležité je jedno – uvnitř nenaleznete žádné tachometry či různé budíky a displeje pro řidiče. K dispozici je pouze jeden 15palcový širokoúhlý displej uprostřed. Proč? Tesla už totiž počítá s tím, že auto již brzy bude schopné řídit samo a tak nemusíte tyto věci sledovat. Budete moci koukat na filmy nebo třeba i klidně spát. Všechny elektromobily Tesla (včetně Modelu 3) se totiž aktuálně vyrábí s in- tegrovanou hardwarovou výbavou, která umožní plně autonomní provoz. Jak si ale probereme v pozdější části, u Modelu 3 je v plánu, že tento režim bude příplatkový (pod sto tisíc korun, cca 10 % ceny auta) s nutností softwarové aktivace. Elon Musk oznámil, že v srpnu už chce vyrábět 100 těchto vozů měsíčně, v září už 1 500 vozů měsíčně a v prosinci už by měla výroba chrlit neuvěřitelných 20 tisíc kusů Modelů 3 měsíčně. Vzhledem k tomu, že už samotné předobjednávky byly na více než 400 tisíc kusů, je třeba rychle navyšovat kapacitu výroby. Podle oznámení, pokud si objednáte Model 3 dnes, dostanete ho tak nejdříve na konci roku 2018. Pokud jde o plány výroby v rámci všech elektromobilů od Tesly, chce Elon Musk dosáhnout do roku 2018 milníku půl mili- onů vyrobených vozů celkově a v roce 2020 se dostat už na hranici jednoho milionu vyrobených elektromobilů, které nesou značku Tesla. Kompaktní SUV a Pick-up Tesla samozřejmě chystá další elektro- mobily a zatím se objevily informace o dvou nových – Model Y by měl být kom- paktním SUV, tedy nejspíš takový menší a levnější Model X. Jeho představení by mělo proběhnout až na konci roku 2019 nebo 2020. V USA i dalších zemích je rovněž oblíbená forma vozidel s označením „pick-up“, které mají zadní korbu pro převoz většího množství věcí. Představení tohoto elektromobilu by mělo proběhnout koncem příštího roku, případně až v roce 2019. Tesla tím tak opět rozšíří záběr potenciálních zákazníků, kteří mají jiné nároky a klasické verze automobilů jim nestačí jak pro domácí, tak i podnikové nasazení. SolarCity
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=