A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017
52 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2017 OSVĚTLENÍ D enní světlo hraje v našem ži- votě nezastupitelnou roli. Ovliv- ňuje naši produktivitu, náladu i celkové zdraví. Patrné je to zejména u dětí, což se odráží i v přísných nor- mách pro přirozené i umělé osvětlení v zařízeních pro vzdělávání a výchovu dětí. Tím ovšem snahy o vytvoření přirozeného prostředí často končí. Na rozdíl od zahraničí, kde se stále častěji používají nové technologie pro zajištění příjemného umělého osvět- lení, bychom v Česku moc příkladných realizací nenašli. Světlou výjimkou je v tomto ohledu pražská Montes- sori škola Andílek, která se rozhodla Kvalitně svítit, kvalitně se vzdělávat do svých tříd instalovat svítidla HALLA pracující na principu Human Centric Lighting. Není světlo jako světlo Většina dětí tráví podobně jako dospělí podstatnou část dne v uzavřených prostorách, do kterých sluneční světlo pronikne pouze v omezeném množ- ství. Nejproblematičtější bývá situace v zimě, kdy je přirozeného osvětlení největší nedostatek, ale často se zapo- míná, že má řada budov problém s do- statkem přirozeného světla po celý rok. V současné době se již dá situace řešit pomocí nových technologií. Nedostatek denního světla v interiérech lze nahra- dit umělým osvětlením pomocí Tunable White svítidel pracujících na principu Human Centric Lighting. „Taková svítidla umožňují dokonale kopíro- vat přirozenou sluneční aktivitu, a to přizpůsobením teploty a inten- zity světla cirkadiánnímu rytmu – od teplé barvy ráno, přes studenou ve dne a zpět k teplé večerní. V Česku jde o novinku, která se zatím využívá spíše jen v kancelářských prostorách, zatímco ve Skandinávských zemích či Velké Británii se řídící systémy, které regulují hodnotu osvětlenosti podle venkovního světla používají běžně
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=