A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017
červenec/srpen 2017 | A-Z ELEKTRO | 29 AUTOMATIZACE na budoucí Alžbětině trase položeno téměř 20 km kolejí. Celkový rozpočet projektu Crossrail je 14,8 miliard liber (přibližně 18 miliard eur). Cílem projektu Crossrail je pře pravit dalších 1,5 miliónu osob do vzdálenosti 45 minut od cent rálního Londýna a propojit klíčové londýnské oblasti zaměstnanosti, volnočasových aktivit a podnikání – Heathrow Airport, West End, the City a Docklands – a tím umožnit další hospodářský rozvoj. První provoz Crossrail přes centrální Londýn bude zahájen na konci roku 2018 s odha dovaným ročním počtem cestujících 200 miliónů. K zabezpečení železniční infra struktury je nutných několik vrtacích vzorů, které budou vrtány každých 6,4 metru do betonové tunelové vyzdívky. To zahrnuje konzoly pro nouzové únikové trasy, systémy řízení kabelů, požární sítě a vedení 25 kV, které bude napájet vlaky Crossrail. V předchozích projektech byly tyto práce prováděny ručně. Vedoucí museli fyzicky vyznačit každé místo, a otvory poté vrtali stavební dělníci pomocí ručních sbíječek. U ražení v délce 42 km by dokončení v tomto projektu trvalo 2 až 3 roky (v závis losti na počtu zaměstnaných staveb ních dělníků). Otřesy a hluk způsobené vrtáním 250 000 prohlubní by pravděpodobně znamenalo zdravotní a bezpečnostní problémy pracovníků. I s vhodnými osobními ochrannými prostředky (OOP) by dlouhodobé otřesy způsobily velmi vážná poškození rukou a paží. Kromě toho, že jde o známý jev přispí vající k syndromu karpálního tunelu a jiných zranění souvisejících s ergo nomií, mohou tyto otřesy vyvolávat přímé zranění prstů a rukou. Z těchto důvodů bylo požadováno řešení, které by urychlilo operace vrtání a zlepšo valo tak zdraví a bezpečnost pracov níků. ATC (společný podnik společností Alstom, TSO a Costain) byl požádán o vyvinutí zcela nových, moder ních a přesných automatizovaných vrtacích souprav. Vrtací soupravy Crossrail byly dokončeny v listopadu 2015 a vyrobila je společnost Rowa Tunnelling Logistics ve Švýcarsku. U mechatronického systému, který integruje elektrické a hydraulické součásti, jakož i kompletní software a rozhraní, spolupracovala společ nost ATP Hydraulik s firmou Eaton; to umožnilo ATP spojení s jedním z hlavních dodavatelů, a zabezpečit tak optimální dobu vývoje. „Výsledkem použitého mechatro nického přístupu, který zahrnoval hydraulické a elektrické díly společ nosti Eaton, byl fantastický technický úspěch v rekordním čase – automati zovaná vrtací souprava, která může být definována jako robot, je první svého druhu,“ říká Michael Fabianek, CTO společnosti ATP. Elektrické součásti pro vrtací stroje zahrnovaly stykače a po jistky s komunikací SmartWire-DT společnosti Eaton a čerpadla pro systém potlačování prachu, který je řízený přes bránu Profinet/Smar tWire-DT. Inteligentní propojovací a komunikační technologie Smar tWire-DT konsoliduje složitou kabeláž do jediného odolného kabelu, který lze připojit ke standardní síti. Odolná řada axiálních pístových čerpadel Eaton dodává olej hydrau lickým systémům, které manipulují s rameny a ovládají 36 vrtáků, a to spolu s proporcionálními ventily, kazetovými ventily, ventily ovládání směru a trubkovými spojkami Eaton. Dokonalé seřízení – první vrtací souprava vrtá všechny otvory pro konzoly kabeláže, chodeb a požárních sítí. Druhý stroj se zaměřuje na otvory pro elektrické vedení, které bude napájet vlaky Crossrail. Inteligentní propojovací a komunikační systém Eaton SmartWire-DT ušetřil při výrobě obou rozvaděčů pro obě vrtná vozidla přibližně 80 pracovních hodin – tato doba zahrnovala připojování, zkoušky vstupů/výstupů a uvádění do provozu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=