A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017

červenec/srpen 2017 | A-Z ELEKTRO | 29 AUTOMATIZACE na budoucí Alžbětině trase položeno téměř 20 km kolejí. Celkový rozpočet projektu Crossrail je 14,8 miliard liber (přibližně 18 miliard eur). Cílem projektu Crossrail je pře­ pravit dalších 1,5 miliónu osob do vzdálenosti 45 minut od cent­ rálního Londýna a propojit klíčové londýnské oblasti zaměstnanosti, volnočasových aktivit a podnikání – Heathrow Airport, West End, the City a Docklands – a tím umožnit další hospodářský rozvoj. První provoz Crossrail přes centrální Londýn bude zahájen na konci roku 2018 s odha­ dovaným ročním počtem cestujících 200 miliónů. K zabezpečení železniční infra­ struktury je nutných několik vrtacích vzorů, které budou vrtány každých 6,4 metru do betonové tunelové vyzdívky. To zahrnuje konzoly pro nouzové únikové trasy, systémy řízení kabelů, požární sítě a vedení 25 kV, které bude napájet vlaky Crossrail. V předchozích projektech byly tyto práce prováděny ručně. Vedoucí museli fyzicky vyznačit každé místo, a otvory poté vrtali stavební dělníci pomocí ručních sbíječek. U ražení v délce 42 km by dokončení v tomto projektu trvalo 2 až 3 roky (v závis­ losti na počtu zaměstnaných staveb­ ních dělníků). Otřesy a hluk způsobené vrtáním 250 000 prohlubní by pravděpodobně znamenalo zdravotní a bezpečnostní problémy pracovníků. I s vhodnými osobními ochrannými prostředky (OOP) by dlouhodobé otřesy způsobily velmi vážná poškození rukou a paží. Kromě toho, že jde o známý jev přispí­ vající k syndromu karpálního tunelu a jiných zranění souvisejících s ergo­ nomií, mohou tyto otřesy vyvolávat přímé zranění prstů a rukou. Z těchto důvodů bylo požadováno řešení, které by urychlilo operace vrtání a zlepšo­ valo tak zdraví a bezpečnost pracov­ níků. ATC (společný podnik společností Alstom, TSO a Costain) byl požádán o vyvinutí zcela nových, moder­ ních a přesných automatizovaných vrtacích souprav. Vrtací soupravy Crossrail byly dokončeny v listopadu 2015 a vyrobila je společnost Rowa Tunnelling Logistics ve Švýcarsku. U mechatronického systému, který integruje elektrické a hydraulické součásti, jakož i kompletní software a rozhraní, spolupracovala společ­ nost ATP Hydraulik s firmou Eaton; to umožnilo ATP spojení s jedním z hlavních dodavatelů, a zabezpečit tak optimální dobu vývoje. „Výsledkem použitého mechatro­ nického přístupu, který zahrnoval hydraulické a elektrické díly společ­ nosti Eaton, byl fantastický technický úspěch v rekordním čase – automati­ zovaná vrtací souprava, která může být definována jako robot, je první svého druhu,“ říká Michael Fabianek, CTO společnosti ATP. Elektrické součásti pro vrtací stroje zahrnovaly stykače a po­ jistky s komunikací SmartWire-DT společnosti Eaton a čerpadla pro systém potlačování prachu, který je řízený přes bránu Profinet/Smar­ tWire-DT. Inteligentní propojovací a komunikační technologie Smar­ tWire-DT konsoliduje složitou kabeláž do jediného odolného kabelu, který lze připojit ke standardní síti. Odolná řada axiálních pístových čerpadel Eaton dodává olej hydrau­ lickým systémům, které manipulují s rameny a ovládají 36 vrtáků, a to spolu s proporcionálními ventily, kazetovými ventily, ventily ovládání směru a trubkovými spojkami Eaton. Dokonalé seřízení – první vrtací souprava vrtá všechny otvory pro konzoly kabeláže, chodeb a požárních sítí. Druhý stroj se zaměřuje na otvory pro elektrické vedení, které bude napájet vlaky Crossrail. Inteligentní propojovací a komunikační systém Eaton SmartWire-DT ušetřil při výrobě obou rozvaděčů pro obě vrtná vozidla přibližně 80 pracovních hodin – tato doba zahrnovala připojování, zkoušky vstupů/výstupů a uvádění do provozu.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=