A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK červenec/srpen 2017 | A-Z ELEKTRO | 17 Fingerprint Reader (2004) Už před 13 lety Microsoft nabídl samo- statnou čtečku otisku prstů pro běžné počítače, kterou stačilo zastrčit do USB portu. Čtečka umožňovala nahradit kla- sická hesla pomocí otisku, což zajišťo- val dodatečný software spolu s ovladači. Čtečka využívající optickou tech- nologii byla podporována v rámci operačních systémů Windows XP a Vista v 32bitových variacích, bohužel Microsoft posléze už nevydal nové ovla- dače pro Windows 7 a novější 64bitové systémy, takže čtečku už nelze použít. Jednalo se o zařízení cílené pro menší firmy a domácí uživatele, a i když už Microsoft žádného nástupce neprodává, ve své době to byl snadno dostupný systém zabezpečení „budouc- nosti“. Xbox 360 (2005) Druhá herní konzole od Microsoftu – Xbox 360, šla do těžkého boje proti PlayStation 3 a Nintendo Wii. I když se jí nakonec prodalo 84 milionů kusů, Microsoft musel řešit velké problémy s přehříváním, což se projevovalo tak, že kruhový indikační systém zůstal sví- tit či blikat červeně a konzole už třeba ani nenastartovala. Konstrukce se tak příliš nepovedla, ale Microsoftu se tento problém podařilo vyřešit v pozdějších revizích. Xbox 360 se kromě her zaměřil hodně i na multimediální oblast, včetně streamování televize, filmů, hudby a podobně. Samotný hardware byl postavený na upraveném tříjádrovém čipu IBM Xenon (PowerPC) s frekvencí 3,2 GHz a o grafickou část se staralo ATI Xenos (500 MHz). Interní pevný disk mohl mít kapacitu až 320 GB a operační paměť měla kapacitu 512 MB. LifeCam (2006) Microsoft se v roce 2006 pustil i do segmentu webových kamer a představil vlastní řadu s označením LifeCam. Internet a počítače už byly použitelné pro videohovory a s tím se začala zvyšovat i jejich popularita. K dispozici byly jak modely pro note- booky (NX), tak i klasické desktopové počítače (VX). Microsoft postupně uvedl velké množství modelů a řadu webka- mer LifeCam prodává dodnes. Kinect (2010) Pro herní konzoli Xbox 360 Microsoft vyvinul i revoluční snímací zařízení Kinect, které ve spolupráci se soft- warem dokáže relativně dobře snímat lidské tělo a pohyb končetin. Díky tomu nebylo nutné používat speciální hardware se senzory jako třeba u herní konzole Nintendo Wii. Microsoftu se podařilo překonat rekordy a za pouhé dva měsíce prodal osm milionů kusů. Celkem se mu do roku 2013 podařilo prodat 24 milionů kusů. LifeCam (2006) Xbox 360 (2005)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=