A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK 16 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2017 totiž o první myš, která přinesla skrolo- vací kolečko, optické snímání povrchu a také postranní funkční tlačítka. Samotné skrolovací kolečko dostalo podporu v kancelářském balíku aplikací Microsoft Office 97, takže se uživatelé mohli například velmi rychle a snadno posouvat v dokumentech a podobně. Posuvný způsob ovládání a čtení se stal standardem i v oblasti internetu a internetových stránek. Systém optického snímání povrchu IntelliEye umožnil mnohem přesnější detekci a hlavně odrušil mechanickou část v podobě kuličky, u jejíž konstrukce bylo nutné pravidelné čistění. S postu- pem času bylo navíc možné dosahovat stále přesnějšího snímání (důležité na- příklad pro hraní her) a nižší spotřeby energie (mobilní použití). Microsoft později uvedl i první myš s ergonomickým designem – Natural Wireless Lase Mouse 6000 a dodával i sety spolu s ergonomickými klávesni- cemi. Mezi současné nejnovější modely patří Arc Touch Mouse, která má oheb- nou konstrukci. SidewWinder (1996) Hraní na počítači bylo sice dlouho ve znamení používání klávesnice, za- tímco herní konzole byly standardně do- dávané s herními ovladači, ale Microsoft se rozhodl to výrazně změnit a na trh uvedl postupně celou řadu vlastních ovladačů pod značkou SideWinder. Jednalo se jak o „gamepady“, tak i „joysticky“, které byly vhodnější napří- klad pro letecké simulátory. Microsoft u některých modelů v roce 2007 integro- val podporu pro zpětné vibrace (force feedback). Výhodou bylo, že ovladače měly i podporu jiných operačních sys- témů, než byly Windows, takže je bylo možné používat třeba i na OS X nebo třeba Linuxu. Mnoho modelů bylo velmi úspěšných a přineslo několik důležitých inovací. Jedním z historicky nejúspěšnějším joystickem byl například SideWinder Force Feedback Pro a jeho vylepšená generace Force Feedback 2. Xbox (2001) Vstup Microsoftu na pole herních konzolí znamenal obrovský převrat. Trh totiž tehdy ovládali hráči jako Sony, Nintendo nebo Sega, ale Microsoft měl velké zkušenosti na poli operačních systémů a potažmo platforem a tedy i spolupráce s herními vývojáři. Navíc měl zkušenosti i s vlastním hardwarem a třeba i zmíněnými herními ovladači. Vzhledem k tomu, že se v herním byz- nysu točí obrovské množství peněz, byla to pro Microsoft lákavá oblast. Oproti ostatním herním konzolím na trhu přinesl první Xbox interní pevný disk s kapacitou 8 GB nebo 10 GB, díky čemuž dokázal ukládat uložený postup ve hrách. Hardware byl postaven na poměrně standardní počí- tačové konfiguraci zahrnující procesor Intel Pentium III na frekvenci 733 MHz, 64 MB operační paměti a grafiku od Nvidie. V přímém boji se utkal s kon- kurencí v podobě Sony PlayStation 2, Nintendo GameCube a částečně Sega Dreamcast, která se ale v USA už v té době neprodávala. Xbox přinesl rovněž možnost hraní přes internet (Xbox Live) a možnost propojení s kamarády. Díky tomu, že měl Microsoft zkušenost se servery, se stala služba velmi populární. Prvního Xboxu se nakonec prodalo 24 milionů kusů. Nejúspěšnější hrou, která zajis- tila velkou popularitu konzole, byla Halo 2, respektive i první díl Halo, kterou vyvinulo studio Bungie vlastněné Microsoftem. Arc Mouse Kinect (2010) Microsoft Force Feedback Fingerprint Reader (2004)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=