A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK 14 | A-Z ELEKTRO | listopad/prosinec 2017 ale měla objevit i verze s menší baterií, která bude mít menší dojezd kolem 480 kilometrů. Tesla Semi je rovněž připravená pro velmi rychlé nabíjení pomocí Super- chargerů, které se rychle rozšiřují po celém světě a v některých případech už jsou zcela samostatné a nabíjí se pouze pomocí lokálních solárních článků. Za půl hodiny bude možné nabít baterie tohoto elektrokamionu na 80 %, což je reprezentováno při- bližně 645 kilometry. Zkrátka typický čas pro odpočinek na dlouhé trase. Technologie budoucnosti Stejně jako stávající elektromobily od Tesly, i elektrokamion Tesla Semi má integrovaný systém Autopilot 2, který je hardwarově připraven pro plně autonomní řízení, byť z pohledu doda- tečného softwaru si budeme na tuto úroveň ještě chvilku počkat. Zajímavostí je, že bude k dispozici i speciální režim, kdy bude moci za sebou jet několik těchto elektrokamionů, což se projeví na efektivnější jízdě (nižší odpor vzdu- chu) s nižší spotřebou a tedy i náklady. Elon Musk uvedl, že v takovém pří- padě bude doprava tímto způsobem dokonce levnější než v případě vlakové dopravy. Ale nezapomněl také zmínit, že už při provozu jednoho elektrického kamionu od Tesly je cena za jednu míli o 20 centů nižší, než při použití kami- onu na naftu. A to mohou být vzhledem k najetým vzdálenostem velké rozdíly v nákladech. Ty jsou pro firmy primární a proto se tomuto výsledku nelze divit. Tesla ale nezapomněla ani na řidiče. Přední sklo elektrokamionu od Tesly má neuvěřitelně pevnou konstrukci a odolá mnohem větším nárazům, než je u těchto skel zvykem. Sám Elon Musk to popisoval vtipně tak, že odolá i „jadernému výbuchu“ a jestli ne, do- stanete peníze zpět. Řidič má posezení uprostřed a na levé i pravé straně velké monitory, které zobrazují jak infor- mace, mapu, multimediální systém či nastavení vlastností elektrokamionu, tak i záběry z kamer po stranách ka- mionu. Venku se totiž nenachází žádná zrcátka, což zlepšuje aerodynamiku. Kamerový systém je navíc bezpečnější, protože zabírá větší úhel a automaticky detekuje případné nebezpečí. Navíc je obraz blíže zornému úhlu pohledu řidiče. Díky tomu, že baterie jsou položené úplně dole, je elektrický kamion i velmi stabilní a hrozí mnohem menší riziko převrácení. Současná verze autopilota pochopitelně funguje v rámci automa- tického brždění, udržení jízdy v pruzích a podobně, stejně jako u ostatních elektromobilů od Tesly. Tesla si věří Tesla chápe, že velkou nákladovou po- ložkou pro firmy tvoří servis. V případě že kamion nemůže jezdit, znamená to přímou ztrátu peněz. Tesla tak posky- tuje záruku na motory až do 1,6 milionů ujetých kilometrů. Navíc Elon Musk upřesnil, že Tesla Semi zvládne i nadále normálně fungovat a jezdit i s jedním či dvěma poškozenými elektromotory. A stále bude rychlejší než jakýkoli jiný kamion se spalovacím motorem. Má to jediné ale – první vyrobené kusy elektrokamionu Tesla Semi vyje- dou z výrobních linek až v roce 2020. I přes to, že je nutné k předobjednávce zaplatit zálohu 50 tisíc dolarů, už se samozřejmě objevilo několik velkých společností, které mají o nový elektrický kamion od Tesly zájem. Například Walmart, což je obří americký řetězec supermarketů, si předběžně objednal na testování 15 kusů a mezi dalšími byly hlavně logistické společnosti, které na přechodu mohou vydělat nejvíce. Elektrický supersport Roadster 2.0 Ještě než Tesla uvedla Model S, předsta- vila v roce 2008 sportovní elektromobil Roadster, který byl postaven na plat- formě od Lotusu. Jednalo se o dražší a malý sportovní elektromobil, který tak sloužil spíše jako test na budoucí zcela vlastní konstrukci. Prodalo se jich kolem 2 450 kusů a již dávno se nevy- rábí. Poměrně dlouho se čekalo, jestli někdy Tesla uvede nástupce tohoto mo- delu a to se právě nečekaně stalo přímo po představení elektrokamionu Semi. Jako takovou tečkou na závěr bylo, že z nákladového prostoru jednoho z přívěsů u elektrokamionu Semi sjela nová generace elektrického supersportu od Tesly s označením Roadster („2.0“). Nádherný a moderní design, který ale zachovává jednoduché linie elektromo- bilů od Tesly, se dal pochopitelně čekat. Ale při představení dav začal šílet s tím, jak začal Elon Musk prezentovat tech- nické parametry, které naznačují, že konec drahých supersportů se spalova- cími motory je doslova za dveřmi. Nový Tesla Roadster má obří 200kWh baterie, které mu umožní rekordní dojezd 1 000 kilometrů na jedno nabití. Bude se tak jednat o historickou změnu, která zboří mýty o dojezdu elektro- mobilů. Roadster už má v této fázi prototypu zrychlení z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 1,9 sekundy, což by byl rekord pro sériově vyráběný automobil. Standardní trasu v podobě čtvrt míle pak zvládne za 8,9 sekundy. Nelze se tak divit točivému momentu, který je přes 10 tisíc Nm. Za půl hodiny bude možné nabít baterie tohoto elektrokamionu na 80 %, což je reprezentováno přibližně 645 kilometry.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=