A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2017

REDAKČNÍ ČLÁNEK listopad/prosinec 2017 | A-Z ELEKTRO | 13 T esla je známá svými luxusními elektromobily Model S a Model X, které zcela změnily pohled na to, jak vypadá moderní elektromobil jako náhrada stávajících automobilů se spalovacími motory. V nejnovějším pří- padě se jí podařilo představit i levnější Model 3, který se v rámci základní ceny 35 tisíc dolarů má stát prvním elektro- mobilem, který si potenciálně může koupit i „normální“ člověk. I když Tesla stále řeší komplikace v oblasti rychlosti výroby Modelu 3, o který je enormní zájem, a na který dostala Tesla přes půl milionu předob- jednávek, stále pracuje i na nových pro- jektech v oblasti dopravy. A tím dlouho očekávaným byl elektrický kamion, který by znamenal vstup Tesly do logis- tického segmentu, kde se točí slušné peníze a zároveň se jedná o oblast, kde dochází k masivnímu znečišťování ovzduší a nebezpečí na silnicích. Pro Teslu je to zcela jiné prostředí, zatímco předchozí elektromobily byly určené pro koncové uživatele, v případě elektrokamionu jsou cílem firmy, které mají specifické požadavky. I to je jeden z důvodů, proč Tesla při vývoji vlastního elektrického kamionu s vybranými do- pravci spolupracovala velmi blízko, aby finální elektrokamion měl takové vlast- nosti, které jsou pro použití v reálném provozu skutečně potřeba. Neuvěřitelné parametry Tesla Semi, jak zní oficiální název, má velmi aerodynamickou konstrukci, protože jízda musí být co nejefektiv- nější. Elon Musk to při prezentaci dokonce srovnával se supersportem Bugatti Chiron, který má v tomto směru dokonce horší parametry. Zatímco Tesla Semi se pyšní odporem 0,36, Bugatti Chiron má 0,38. Elektrokamion pohání celkem čtyři samostatné elektromotory, které pochází z Modelu 3. Díky chytrému ovládání a takto oddělené konstrukci je systém schopen zabránit smyku kami- onu, který by při brždění způsobil sám náklad (známé „zlomení a zkroucení“). Kola se jednoduše začnou točit tak, aby došlo k vyrovnání a nikoli k hloupému zablokování. Tím se dostáváme k rychlosti a zrychlení, které je pro kamion opravdu neuvěřitelné. Tesla Semi má zrychlení z 0 na 97 km/h za 5 s. Vtipné je, že to nemá ani většina sportovních luxusních automobilů. V případě, že je připojen náklad s hmotností 36 tun, je zrychlení z 0 na 97 km/h rovněž skvělé – pouhých 20 sekund. Maximální rychlost při 5% stoupání je 100 km/h. V případě plně naloženého přívěsu s hmotností 36 tun navíc Tesla Semi zvládne na jedno nabití ujet vzdálenost až 805 kilometrů, což je dle statistiky pro většinu tras dostatečné i v rámci cestování tam a zpět. V prodeji by se

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=