A-Z ELEKTRO září / říjen 2016

NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI září/říjen 2016 | A-Z ELEKTRO | 11 Siemens, s.r.o. Communications (CC) Siemensova 1 155 00 Praha 13 Vladimír Bukač, Tel.: +420 724 652 306 vladimir.bukac@siemens.com www.siemens.com Více informací o výzkumu a vývoji naleznete na http://www.siemens.cz/inovace. P rvní elektrický semafor začal fungovat 5. srpna 1914 v Cleve- landu v americkém státě Ohio. Zařízení se rychle rozšířilo a stalo se jedním z klíčových bezpečnostních prvků silniční dopravy. První semafor dálkově ovládal policista, který tak nemusel stát uprostřed křižovatky. Semafor měl pouze červenou a zelenou barvu a změnu mezi světly oznamoval bzučák. Žlutá barva se přidala až o několik let později zatímco první automatizovaný semafor měl premiéru v roce 1927 v britském Wolver- hamptonu. Nejmodernější provedení od vývojářů Siemens pak představuje energeticky nejefektivnější systém světel- ných křižovatek na světě. Jednowattová technologie Vývojáři se zaměřili především na spo- třebu energie, která se nyní pohybuje v rozmezí 1 až 2 wattů na jeden světelný bod. To znamená, že všechny návěstidla na křižovatce spotřebují tolik energie ročně jako například lednička. Díky nové technologii dosáhl Siemens zlepšení energetické účinnosti semaforů o více než 85 procent, v porovnání se současnou standardní LED technologií, což znamená obrovský přínos pro rozpočty měst a pře- devším pro životní prostředí. Nasazení těchto světel je základním kamenem efektivního řízení křižovatek i v tzv. chyt- rých městech, která do své infrastruktury integrují inteligentní řešení a posilují tak efektivitu nejen dopravy, ale i energe- tických systémů nebo budov. Pro srov- nání, typická křižovatka s žárovkovými semafory má kolem 55 světelných signálů (červený, žlutý a zelený) a s novými sema- fory by mohla uspořit až 6 000 kilogramů škodlivých emisí oxidu uhličitého ročně. Za výraznými úsporami stojí několik technologických vylepšení. Tím prvním je nahrazení elektronických systémů, které ovládaly LED světla, digitálními ovládacími moduly. Výsledkem je zjed- nodušení elektroniky uvnitř semaforu (spínací prvky a rezistory), která až dosud spotřebovávala většinu energie. Ve srovnání s příkonem 60 wattů, který potřebují tradiční žárovky, je u nového se- maforu elektřina potřebná pro jednotlivé světelné signály zredukována na jeden až dva watty. Současně nejmodernější LED diody s extrémně nízkou spotřebou elektrické energie dodávají potřebnou světelnou intenzitu. Nový systém přináší i úsporu ser- visních nákladů. Optické kontrolní přijímače přímo v návěstidle průběžně kontrolují stav LED diod – měří množství vyzařovaného světla a tuto informaci přenáší do ovladače LED světel. Lze předpokládat, že v budoucnu bude možné i předpovídat selhání některé z jednotek, což umožní preventivní údržbu. Siemens je vůbec první výrobce na světě, který sleduje nejen napětí a proud, ale také svítivost semaforů. Díky tomuto několi- kanásobnému monitoringu dosahuje tzv. jednowattová technologie nejvyšší úrovně bezpečnosti provozu na pozemních ko- munikacích SIL 3 (Safety Integrity Level). Nový signalizační systém je také odolnější vůči kolísání napětí v elektrické síti, které se vyskytuje stále častěji v sou- vislosti se zapojováním obnovitelných zdrojů energie. Speciální obvod v sig- nalizačním systému odděluje a chrání napájecí zdroj světel od distribuční sítě, díky čemuž je semafor výrazně méně poruchový. Minimalizací tepelného namáhání komponentů se podařilo zvýšit celkovou životnost zařízení a opětovně snížit náklady na údržbu. V současnosti jsou v provozu první instalace v Bolzanu v Itálii a v Bietigheim-Bissingenu neda- leko Stuttgartu v Německu. Skutečně zelený semafor Představte si město velké jako Berlín. Kdyby se vybavilo touto technologií, ušetřilo by přibližně 2 000 tun emisí a na- místo nákladů na energii by v městském rozpočtu zůstalo uspořených 13‚5 milionu korun. Pokud by se šetrné semafory nepo- užily, ve městě by se v rámci kompenzace emisí oxidů uhlíku mělo vysadit na 2 000 listnatých stromů. Vzhledem k tomu, že typická životnost semaforu je více než 10 let, teprve les s dvěma desítkami tisíc stromů by dokázal potlačit škodlivý vliv křižovatek s konvenčními světly. U měst, která ve velké míře používají v semafo- rech žárovky s vláknem namísto LED technologií, jsou úspory ještě vyšší. Inves- tice do semaforů na typické křižovatce se vrátí za méně než 5 let a upgrade se vyplatí i v případě, že signální zařízení využívá 230 voltovou LED technologii.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=