A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2016

NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI 4 | A-Z ELEKTRO | červenec/srpen 2016 První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila provoz Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového úseku elektrifiko- vané dálnice pro nákladní vozidla. Pro- jekt je založen na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito elektrické vedení nad vozovkou. Elek- trická nákladní vozidla spotřebují o po- lovinu méně energie než běžné spalovací motory a do budoucna by měly výrazně přispět ke snížení znečištění ovzduší. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve spo- lupráci společností Siemens a Scania. C elý koncept je založen na kombinaci elektrifikované komunikace a hybrid- ního pohonu kamionu. Nad pravým pru- hem testovací dálnice je nainstalováno elektrické vedení, ke kterému je kamion během jízdy připojen pantografem. Díky tomu odpadá tradiční problém elektromo- bilů, malá výdrž akumulátorů. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, si ji jednoduše za jízdy odeberou přímo ze sítě. Na rozdíl od například trolejbusů se ale vozidlo může od vedení kdykoliv odpojit či připojit. Mimo elektrifikované cesty totiž kamion může být poháněn buď spalovací motorem, nebo elektromotorem na akumulátor. A to platí i v případě, po- kud řidič předjíždí vozidlo, které se také nachází na elektrifikované části dálnice. Projektu, který je první svého druhu na světě, předcházely dva roky testování; slavnostní zahájení zkušebního provozu dálnice proběhlo 22. června 2016. Dvouki- lometrový testovací úsek dálnice E16 se nachází u města Gävle, necelých 200 km severně od Stockholmu. Nákladní auto- mobily poháněné elektřinou jsou oproti agregátům na fosilní paliva schopny snížit emise o 80 až 90 procent a spotřebu energie o 50 a více procent. Chytrý pantograf Technologie, která umožňuje plynulé připojování a odpojování k elektrickému vedení se nazývá vodivý elektrický přenos Infografika projektu elektrifikované dálnice. K testovacím jízdám jsou používány tahače Scania G 360 s devítilitrovým motorem na biopalivo o výkonu 265 kW (360 k) a elektromotorem o výkonu 130 kW (177 k) a točivém momentu 1050 N.m. Li-Ionová baterie o kapacitě 5 kWh umožňuje dojezd až 3 kilometry. Zdroj: Scania CV AB a byla vyvinutá vědci společnosti Siemens. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, pantografový sběrač proudu se připojí na vedení a od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu. Pantograf je vybaven speciálním monitorovacím sys- témem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči drátům vedení. Samotné připo- jení k vedení neoblivňuje jízdní vlastnosti vozu, řidič je stále schopný zatáčet, libo- volně přibrzďovat či manévrovat na silnici. Vozidla mohou jezdit na elektřinu rychlostí až 90 kilometrů v hodině, při jejím překročení dochází k automatic- kému odpojení a přepnutí na napájení z dieselového motoru a generátoru. Díky použitým technologiím však tuto změnu řidič prakticky vůbec nezaregistruje. Bezemisní doprava Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku 2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. Pře- chod celé společnosti by se pak měl uskuteč- nit do roku 2050. A právět tyto cíle inspiro- valy projektu elektrifikovaných dálnic. Další elektrifikovaná dálnice, která má přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach, by se měla otevřít příští rok v Kalifornii. Pod projektem je opět podepsána společ- nost Siemens, která tentokrát spolupra- cuje s výrobcem vozů Volvo.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=