A-Z ELEKTRO červenec / srpen 2016

REDAKČNÍ ČLÁNEK červenec/srpen 2016 | A-Z ELEKTRO | 31 novějších přírůstků v nabídce těch nejrychlejších podmořských optických kabelů. Chystají se ale ještě rychlejší. Microsoft a Facebook budou mít vlastní kabel s rychlostí 160 Tb/s Zatímco dnes je běžné, že společnosti si rychlé spojení pronajímají a spolu- pracují na rozvoji sítě podmořských kabelů, Facebook a Microsoft oznámili i vlastní řešení. Marea je transatlantický optický podmořský kabel, který by na vzdále- nosti 6 600 kilometrů měl dosáhnout propustnosti 160 Tb/s, tedy takřka třikrát více, než zmíněný a právě spuš- těný Faster. Spojujícími body budou Virginie (USA) a Bilbao (Španělsko). Facebook a Microsoft ho staví hlavně pro sebe, protože jsou nespo- kojení s rychlostí postupu různých skupin, které v současnosti podmoř- ské kabely spravují. Výstavba trasy by měla odstartovat v srpnu tohoto roku, přičemž dokončení se očekává v říjnu roku 2017. Vzhledem k tomu, že Facebook i Microsoft mají datacentra po celém světě, není pro ně problém většinu kapacity vytížit pro vlastní potřeby právě samotným přesunem dat mezi vlastními datacentry a uživateli jejich produktů a služeb. Podle informací ale nechají samot- nou správu řešit společností Telxius patřící pod skupinu Telefónica, která případně prodá nevyužitou kapacitou dle potřeby. Co nejrychlejší a nejefektivnější spojení V příštích letech bude propust- nost podmořských kabelů jistě dále exponenciálně stoupat, takže se už velmi brzy dočkáme i prvních kabelů, které se budou chlubit propustností v řádu petabitů za sekundu. Obzvláště když přihlédneme k faktu, že texty a fotografie u sociálních sítí začínají postupně nahrazovat videa a to už i ve vysokém rozlišení 4K Ultra HD, které bude posléze nahrazeno rozlišením 8K a tak dále. Potřeba propustnosti je tak jedna z částí, další důležitou je i odezva, která musí být co nejnižší. V tomto směru jsme ale omezeni rychlostí světla, která má maximální stanove- nou fyzikální hodnotu 300 000 km/s. Kvůli tomu se v rámci spojení mezi vzdálenými místy nelze dostat pod určitou hranici ani přímým spojením, které by odpovídalo vzdušné vzdále- nosti. V případě zmíněného kabelu Marea s délkou 6 600 kilometrů tak například nelze jít níže než je teore- tických 22 ms. I když se to může zdát jako velké omezení do budoucna, lze tyto problémy řešit i různými systémy CDN, které slouží pro ukládání dat v bližších místech pro uživatele po celém světě. Pokud tak nejde o ob- sah v reálném čase, jako například živé streamování videa nebo hlasu, lze data uložit dopředu například na servery v dané zemi a pro uživatele je tak nejnovější virální video o tancu- jící kočce dostupné s odezvou třeba pod 5 ms, protože nemusí docházet k přímému spojení k původnímu datacentru. Celá infrastruktura internetu se tak stále zlepšuje, s čímž souvisí i spojení a trasy, přes které tečou data. Efektivní spojení v rámci celé internetové sítě bude kritické hlavně v budoucnosti s nástupem virtuální reality, která bude zahrnovat i so- ciální propojení v reálném čase a to vše s obrovským datovým tokem. Už dnes ale probíhá neustálé „testování a příprava“ díky milionům hráčů, kteří po celém světě hrají multiplaye- rové hry nejrůznějšího charakteru a nutí tak poskytovatele všech částí zlepšovat kvalitu spojení ve všech směrech.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=