A-Z ELEKTRO květen / červen 2016
INOVAČNÍ TECHNOLOGIE květen/červen 2016 | A-Z ELEKTRO | 13 3MČesko spol. s r.o. V Parku 2343/24 148 00, Praha 4 Tel.: 848 100 303 www.3m.cz O společnosti 3M 3M je přední globální technologická společnost se sídlem v St. Paul v USA. Již déle než 100 let vyvíjí inovativní výrobky a řešení pro průmysl, energetiku a telekomu- nikace, bezpečnost a zabezpečení, zdra- votnictví, kancelář a domácnost. Diversifi- kované portfolio 3M zahrnuje přes 50 tisíc výrobků. Všechny výrobky spojuje jedna vlastnost – v daném odvětví představují inovativní řešení, které kromě důmyslnosti a efektivity podporuje udržitelnost, bez- pečnost a zdraví lidí. Výrobky 3M se nabízí například pod značkami Scotch™, Post-it®, 3M™ Spofaplast®, FUTURO™, VHB™, Dual Lock™, Scotch je zjednodušení fixace permanentních magnetů v motoru a tím úspora výrob- ních nákladů, a druhým je neustálá kontrola zafixování a přilepení mag- netu, díky čemuž lze dosáhnout i větší účinnosti motoru. Přičemž nalepení magnetů do motoru není podněcováno nutností teplotního předehřevu, což při- náší další úsporu výrobní technologie a souvisejících energetických nákladů. Páska AU-205 je speciálně navrženou oboustranně lepivou páskou obsahující strukturální lepivou složku bisfenol-di- glycidyl ether, kde lepidlo má v celé ploše pásky kontrolovanou tloušťku. Páska AU-205 se lepí v přípravné fázi na vlastní magnet. Lze ji však aplikovat i na pod- klad, kde budou magnety následně na tuto pásku přichyceny. Díky rovno- měrnosti tloušťky lepivé pásky nebo strojovému vložení magnetu do motoru lze takto dosáhnout optimální souososti a vycentrování pozice magnetů. Díky tomuto procesu je velikost vzducho- vých mezer jak mezi magnety, tak mezi rotorem a statorem minimální, a účin- nost motoru lze tak zvyšovat na své konstrukční limity. Po instalaci magnetu do motoru dochází k vytvrzení lepivé pásky po dobu cca 60 minut, kde výrobce doporučuje použít vytvrzovací teplotu 160 °C a tlak vytvářený na magnety 50psi. Původní tloušťka 3M pásky AU-205 je během vytvrzovacího procesu změněna z 0‚15 mm na výsledných 0‚062 mm, a to při udržení homogenity tloušťky vrstvy v celé ploše pásky. Během vývoje tohoto materiálu společnost 3M testovala pásku i na reakci s provozními kapalinami jako je motorový olej nebo chladicí kapalina, a to ponořením při expozici 1000 hodin (cca 6 týdnů), kdy prováděla test pev- nosti lepidla před a po expozici kapa- linou. Při těchto testech bylo dosaženo průměrné pevnosti 5 200psi = 35‚85 MPa. Páska je dodávána na rolích o délce 33 metrů a v přípravné fázi ji lze vhod- ným způsobem tvarově a rozměrově přizpůsobit vašim potřebám většinou v podobě dodání tvarových výseků. Kladnou vlastností je také vyhnutí se tekutým lepidlům a složitějším způso- bům osazení a kontroly pozice při lepení magnetů touto cestou tekutých lepidel. Zároveň větší kontrola aplikace magnetů a pozice magnetů vždy dosahující para- metry dané podnikovou normou, a to i po vytvrzení. To vše při zachování robustní lepivé síly, čistoty aplikace magnetů bez zbytků lepidel a nutnosti započítá- vání odpadu, včetně nakládání s nimi. Z hlediska environmentální politiky páska AU-205 splňuje legislativu Evropské Unie, a to jak co se týče limitu obsahu těžkých kovů RoHS tak co se týče ome- zování nebezpečných chemických látek REACH. Lepidlo obsažené v pásce navíc neobsahuje těkavé organické sloučeniny. Jak již bylo řečeno, díky tomuto lepí- címu a vytvrzovacímu procesu lze dosáh- nout úspory výrobních nákladů, zejména při automatické strojové výrobě. Pásku lze ale doporučit i pro opravy motorů. Největší oblastí využití této oboustranně lepivé pásky je podle našich poznatků výroba kvalitních motorů, kde je trvalou snahou zvyšovat jejich elektrickou účin- nost. Zejména výrobci snažící se dosáh- nout účinnosti standardu IE3a IE4 toto řešení pomocí pásky AU-205 společnosti 3M mohou jistě uvítat.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=