A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2016

NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI listopad/prosinec 2016 | A-Z ELEKTRO | 9 Pro další informace navštivte www.abb.cz A zipod XL je nejnovější verzí elektrického pohonného systému ABB Azipod, který dále zvyšuje palivo­ vou účinnost plavidel až o 20% v porov­ nání s moderními pohonnými systémy s hřídelí. Nová verze dosahuje vyšší účinnosti díky unikátnímu systému ústí Azipodu, které urychluje proudění vody kolem lodního šroubu za účelem zvýšení tahu a současně díky nové konstrukci systému lodního šroubu, jež snižuje od­ por vody. Od své první instalace před 25 lety mají už pohonné systémy s Azipody za sebou více než 12 milionů provozních hodin s 99‚8 procentní dostupností. Za tuto dobu ušetřily přes 700 tisíc tun Společnost ABB představila elektrický pohonný systém pro námořní lodě s nejvyšší účinností na světě Nový model lodního pohonného systému ABB Azipod XL zvyšuje účinnost využití paliva až o 10 procent. Využívá totiž jedinečný systém ústí Azipodu a upravenou konstrukci lodního šroubu. paliva, a přispěly tím ke snížení uhlíko­ vých emisí způsobených lodní dopravou. Pohon s Azipodem představuje v oboru námořní dopravy průmyslový standard. Jedná se o bezpřevodový pohonný systém s možností otáčení kolem své osy, jehož součástí je hnací elektrický motor umístěný v konzoli pod trupem lodi. Díky rozsahu otáčení o 360 stupňů je schopen pracovat jako kormidlo i pohon současně, a proto nachází uplatnění v širokém spektru různých druhů plavidel. „V rámci strategie Next Level ne­ ustále usilujeme o zvyšování úrovně naší technologie ve prospěch zákazníků i životního prostředí. Azipod XL je doko­ nalým příkladem tohoto přístupu, ne­ boť v poslední době představuje největší skok v účinnosti spotřeby pohonných hmot,“ uvedl Peter Terwiesch, prezi­ dent divize ABB Procesní automatizace. „Abych byl konkrétnější – nahrazením všech stávajících jednotek Azipod tímto novým modelem by v námořní dopravě došlo v příštích 25 letech k úspoře dal­ ších 2‚2 milionů tun pohonných hmot a 7 milionů tun emisí oxidu uhličitého.“ Koncepce Azipod XL byla navržena tak, aby i při nižších rychlostech vykazovala vysokou tažnou sílu a za­ chovala si dobré vlastnosti i při vyšších rychlostech. Proto je vhodná pro remorkéry i speciální konstrukční plavidla. Pohony pro trajekty či tankery na zkapalnělý zemní plyn jsou pak další možnou oblastí použití. Mezi vlastnosti pohonu Azipod XL pa­ tří schopnost pokročilého monitorování stavu s využitím konceptu internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP). Tento kon­ cept, zavedený společností ABB, je spolu s integrovanými operačními centry pro námořní dopravu určen pro neustálé monitorování zařízení a výkonových parametrů na více než 600 plavidlech. ABB (www.abb.com) je předním světovým dodavatelem technologií pro energetiku a automatizaci. Umož­ ňuje zákazníkům ze sféry energetiky, průmyslu, dopravy a infrastruktury zlepšit jejich výkonnost při současném snížení dopadu na životní prostředí. ABB Group má kolem 135 000 zaměst­ nanců v téměř 100 zemích světa. V České republice působí v osmi lokalitách, má zde sedm výrobních závodů, čtyři centra pro výzkum a vývoj a komplexní servisní služby. ABB ČR zaměstnává více než 3400 lidí.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=