A-Z ELEKTRO listopad / prosinec 2016
listopad/prosinec 2016 | A-Z ELEKTRO | 53 SPECIÁLNÍ KABELY J e fascinující, co se odehrává na uzavřených bezpečnostních plochách vysoce automatizovaných kontejnerových terminálů. Vleky, na- kladače a mostové jeřáby bez řidiče se jako ovládané rukama duchů pohybují v neviditelné choreografii. Základem toho je systém výkonných počítačů spo- lupracujících v dokonalé souhře s navi- gačním systémem přesným na milimetr. 19 000 pasivních, pevně nainstalovaných transpondérů například v hamburském kontejnerovém terminálu Altenwerder (HHLA-CTA) komunikuje s vozidly a plně automatizovanými mostovými jeřáby natolik efektivně, že si nikdy nevje- dou do cesty. Energii a řídicí příkazy mezi nimi přenášejí kilometry kabelů a vedení. Z Nordenhamu do světa Kabeláž plně automatických mosto- vých jeřábů zajišťuje středně velký podnik z Nordenhamu – v Hamburku stejně jako v Rotterdamu a Vancouveru. Společnost Elektrotechnik Janssen GmbH momentálně zaměstnává přesně 51 zaměstnanců. Obchodní vedoucí Peter Dindas a vedoucí provozu Michael Schlake přesto zvládají velké zakázky pomocí vypilovaného řízení projektů. Osvědčení spolupracovníci přitom instruují odborné kolegy z pracovních agentur. Všechno začalo kontejnerovým termi- nálem Altenwerder v hamburském pří- stavu instalací 14-ti plně automatických mostových jeřábů pro překládku kon- tejnerů. Generálním dodavatelem byla švédská firma ABB Crane Systems, která rovněž programovala ovládání jeřábů. Ocelovou konstrukci dodala společnost Hans Künz Krane, rakouský specialista na jeřáby, kabeláž zajistila společnost Elektrotechnik Janssen pomocí kabelů od firmy HELUKABEL. Pro středně velký severoněmecký podnik tento terminál zajistil stálou práci. Pětičlenný tým společnosti Janssen dodnes udržuje a opravuje elektrotechnická zařízení a zaručuje nepřetržitý bezporuchový provoz. Tato reference vzbudila pozor- nost i jiných provozovatelů přístavů, jak informuje Peter Dindas, prokurista a obchodní vedoucí společnosti Elektro- technik Janssen: „V Hamburku se poprvé ve velkém projektu osvědčila spolupráce s firmami ABB a Künz, která trvá necelé čtvrtstoletí. Byl to pro nás jedinečný důkaz výkonu s možností získání nové zakázky.“ Osvědčená spolupráce Na konci roku 2012 pak následovala rekordní zakázka od provozovatele přístavu, společnosti APMT v Rotter- damu. U společnosti ABB byly celkem objednány dva drážní jeřáby a 48 plně automatických stohovacích jeřábů pro APM Terminal Maasvlakte 2. ABB znovu vsadila na osvědčenou spolupráci s firmami Künz Krane a Elektrotech- nik Janssen. Opět je u toho osvěd- čený dodavatel kabelů. Peter Dindas: „HELUKABEL nás již několik desetiletí přesvědčuje velmi dobrým portfoliem výrobků, dochvilností a spolehlivou logistikou.“ Společnost Janssen spolupracovala už v roce 2012, když se terminál Maasvlakte 2 projektoval. Michael Schlake, prokurista a vedoucí provozu firmy Janssen, uvádí: „Naši odborníci na instalaci jeřábů zaručují bezpečný provoz a optimalizují mon- tážní procesy. Vznikají tak efektivní řešení.“ Elektrotechnik Janssen také staví samotné srdce jeřábů – tak- zvanou elektrickou buňku – včetně kompletního propojení rozvaděčů, do- dávky energií a plně automatizovaných řídicích jednotek. Drsné podmínky u moře v Rotter- damu vyžadují řešení kabelů, které jsou obzvláště odolné vůči okolním podmínkám a mořské vodě. Thomas van der Spek, vedoucí projektu pro stavbu jeřábů ze společnosti Elektrotechnik Janssen, a Lars Behrje z firmy HELU- KABEL, zjistili vhodné typy a průřezy kabelů. Z nabídky firmy HELUKABEL se například používá přípojný kabel motoru TOPFLEX EMV-UV-3 pro výko- nové propojení frekvenčních měničů. Zvláštností stíněného kabelu je na tři části rozdělený ochranný vodič pro symetrický průřez kabelu, díky ně- muž lze uspořit místo. Ze sortimentu
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=